קהילת בריאות הנפש - ממ"נ


נושאים נבחרים בקהילה

יעוץ פסיכולוגי בצ
המומחים של אביליקו
עבודה נגישה
אהבה בלי מגבלות
המדריך לחופשה נגישה


התמודדות עם חוסר וודאות


איתן טמיר מתוך הבלוג של איתן טמיר



רובנו נוטים לסגל לעצמנו הרגלים וסדר יום מוכר, מה שיוצר תחושת שליטה. אבל אנחנו יודעים כבר ש״הדבר הקבוע היחיד הוא שינוי...״. לכן, כשהחיים מזמנים לנו הפתעות אנו נוטים לחוש חרדים ולחוצים.

אמריקאים רבים מצביעים על תחושת חוסר וודאות בעקבות המשטר הנשיאותי החדש והלא שגרתי, המחאות החברתיות ואסונות הטבע שפקדו את אמריקה הצפונית כמו שריפות והוריקנים. גורמים אחרים שנמצאו כמגבירים את תחושת חוסר הוודאות בקרב אמריקאים הם למשל הוצאות כספיות לא צפויות, אי יציבות כלכלית וחשש מפני שינויים במדיניות ביטוח הבריאות. אצלנו בארץ ניכרת עלייה בלחץ וחרדה בעיקר סביב מתיחות או אירועים בטחוניים, אבל לא חסרים גורמי לחץ נוספים.

אנשים שונים מגיבים באופן שונה לחוסר וודאות. מי שנוטה ללחץ בעקבות מצבי עמימות עלול גם לסבול מהפרעות מצב רוח כגון דיכאון או חרדה.

את חוסר הוודאות לא ניתן לשנות, אבל הנה מספר עצות שיכולות לעזור בהתמודדות עם מצבים מעין אלה:

 

  1. היה טוב לעצמך- אל תלקה את עצמך אם אתה נלחץ מהמצב, קח את הזמן הדרוש לך להסתגל ולהירגע.

  2. היזכר בהצלחות עבר- ללא ספק עברת כבר בחייך אירועים מלחיצים אחרים, ושרדת אותם. נסה להיזכר איך התמודדת בזמנו ומה עזר לך.

  3. פתח מיומנויות חדשות- בזמנים של רגיעה יחסית נסה להתמודד עם אתגרים חדשים, בין שמדובר בפיתוח אסרטיביות מול גורמי סמכות או נטילת סיכונים אחרים. התמודדויות אלה ותחושת הביטחון שהן מקנות יעמדו לצדך בזמנים קשים יותר.

  4. הגבל את מידת החשיפה שלך לחדשות- אמנם קשה להתעלם מהמציאות כאשר אתה לחוץ לגביה, אבל גם התעדכנות מתמדת במצב השוק או באירועי טרור עולמיים לא ממש עוזרת להירגע.

  5. נסה להימנע מדמיונות מיותרים לגבי תסריטים מפחידים. אנשים נוטים לדמיין את הגרוע מכל- נסה לחשוב על דברים אחרים ולא לתת לעצמך להיסחף במחשבות שליליות.

  6. נסה להקשיב לעצמך- כאשר אתה מתלבט לגבי משהו, דמיין שאתה הוא חבר שמגיע להתייעץ איתך. מה היית אומר לו? נסה לשים עצמך מחוץ לסיטואציה דרך תרגיל פשוט זה.

  7. דאג לעצמך- אל תאפשר לסטרס להפריע לשגרת החיים שלך. עשה מאמצים לאכול בריא, להתעמל ולישון היטב. אנשים רבים מצליחים להירגע דרך תרגול יוגה או מדיטציה.

  8. פנה לעזרת הקרובים אליך- אנשים רבים נוטים לבודד עצמם דווקא כשהם הכי מודאגים או לחוצים. אבל תמיכה חברתית היא חשובה ביותר דווקא במצבים האלה. נסה לפגוש חברים או בני משפחה שאתה אוהב, לשתף אותם בדאגותיך ולהתייעץ אתם.

  9. שלוט במה שאפשר- התמקד בדברים שנמצאים תחת שליטתך, אפילו אם מדובר בדברים קטנים כמו הכנת הבגדים לעבודה מראש כדי לגרום ליום שלמחרת להיות מעט פחות עמוס. שגרה פשוטה כזו, כמו גם סידור הבית או היומן, יכולה להביא לתחושת רווחה בזמנים של לחץ.

  10. פנה לעזרה- אם הלחץ משתלט עליך ואתה מרגיש שאתה מתקשה לישון, חרד או מדוכא, פנה לעזרת איש טיפול. ישנם פסיכולוגים המתמחים בטיפול בלחץ ויכולים לסייע לך לחוש טוב יותר, אל תישאר עם זה לבד.

 

 

מבוסס על: http://www.apa.org/helpcenter/stress-uncertainty.aspx

 


תגובות
אין תגובות לפוסט

למעלה