קהילת בריאות הנפש - ממ"נ


נושאים נבחרים בקהילה

אהבה בלי מגבלות
עבודה נגישה
המומחים של אביליקו
המדריך לחופשה נגישה


מתי חרדה עוזרת ומתי היא מחבלת?


איתן טמיר מתוך הבלוג של איתן טמיר



חוויות של חרדה מובילות רבים מהסובלים מהן לפנות לעזרה מקצועית - ייעוץ, אבחון, או טיפול פסיכולוגי, לעיתים פסיכיאטרי.

ללא קשר לסוג ההתמודדות ממנה האדם חרד, הדילמה העיקרית היא האם להישאר באזור הנוחות ולהימנע מלהיתקל בחרדה בכל דרך אפשרית.

חרדה מוגדרת באופן הכי פשוט על ידי כחוויה גופנית – הזעה, עלייה בלחץ הדם, דופק מואץ ועלייה בחום הגוף. לפעמים, הפחדים והדאגות לא מופיעים באופן מודע אלא מתפרשים על ידינו מתוך הסימפטומים הגופניים. לחרדה מתלווה חוסר יכולת להתרכז, פגיעה בזיכרון, מחשבות טורדניות ולעתים שיתוק של ממש.

בניגוד לדעה הרווחת מחקרים חדשים תומכים בכך שהאופן בו מתמודדים עם החרדה ולא רמתה האבסולוטית, הוא זה הקובע את מידת התפקוד הבריא והתקין.

אחד המחקרים שפורסם בשנה האחרונה, מצא שאנשים שתפסו אירוע מלחיץ כמאתגר, קיבלו מתוך התפיסה כוחות מחודשים למוטיבציה ולהתמודדות.

המודעות לחוויית החרדה וההשלמה עמה היוותה גורם נוסף המקל על ההתמודדות ובסופו של דבר גם על השגת המטרות שאנשים הציבו לעצמם.

האנשים שהצליחו בכך הכי הרבה, אמרו לעצמם תוך כדי חוויית החרדה, שהיו רוצים לקחת את האנרגיה המושקעת בחרדה ולתעל אותה לשיפור הביצועים שלהם.

נמצא שאלו ש"חיבקו את החרדה" וקיבלו אותה, היו גם שלמים יותר עם עצמם. מאידך, אלו שהתכחשו לחרדה וחשבו שעל ידי כך היא תיעלם, הראו הישגים נמוכים יותר.

איום או אתגר?

תובנת המפתח בהתמודדות עם החרדה היא לראות אותה כאתגר וככוח שעשוי להיות מתועל לאפיקים חיוביים.

טוב, זה קל לדבר…

 

אנחנו יודעים הרי שאימוץ נקודת מבט כזו אינו פשוט כלל וכלל. הוא ודורש כוחות נפשיים רבים ופחד להתגבר עליו. אולם, נתון מעודד הוא שככל שמשנסים מותניים, מקבלים את עצמנו כפי שאנחנו ורואים בחרדה כוח ולא חולשה, נסלול שביל זהב ייחודי משלנו, שיחד עם עבודה עצמית אינטנסיבית, נותן תקווה לבנייה של ׳עצמי׳ חדש, בעל מסוגלות מתפתחת מתוך אתגרי החיים ולא נכנע להם.


תגובות
אין תגובות לפוסט

למעלה