קהילת בריאות הנפש - ממ"נ


נושאים נבחרים בקהילה

המומחים של אביליקו
המדריך לחופשה נגישה
עבודה נגישה
אהבה בלי מגבלות


מחשבות לא רצויות ב-OCD


איתן טמיר מתוך הבלוג של איתן טמיר



הפרעה טורדנית כפייתית: מה עושים עם מחשבות על דחפים לא רצויים?

הפרעה טורדנית כפייתית (Obsessive–compulsive disorder) הינה הפרעה נפשית המתאפיינת במחשבות טורדניות, פולשניות ולא רצוניות (אובססיות) אשר מובילות לביצוע פעולות באופן כפייתי וחזרתי (כמו טקסים או קומפולסיות) בניסיון למגר אותן.

חלק מהסימפטומים הנפוצים בהפרעה הינם חשש מאובדן שליטה והתנהגות על פי הדחפים. באופן טיפוסי, סוגי מחשבות אלו מקושרים למצבים שנחשבים טאבו מבחינה מוסרית או חברתית כמו למשל צעקות, פליטת גסויות, קללות ודחפים אחרים בלתי רצויים. סימפטומים נוספים הקשורים להפרעה טורדנית כפייתית כוללים פחד מאובדן שליטה כמו גם דחפים ומחשבות הקשורים ל:

  • חשש מפגיעה באדם אהוב (לרוב חשש של הורה מפגיעה בילדיו)

  • חשש מהריגה של אדם אהוב (למשל על ידי דקירה, ירייה, חניקה או הרעלה)

  • חשש מפגיעה בעצמי (מחשבות אובדניות, פחד מקפיצה ממקומות גבוהים)

  • חשש מהתנהגות מינית בלתי הולמת (למשל דחף לחשוף איברים בפומבי, להתפשט בפומבי, לגעת באיבריו המיניים של אדם אחר)

  • חשש מביצוע התנהגויות חברתיות בלתי הולמות (למשל לקלל או להשתמש במילים גסות, להעליב אחרים, להעיר הערות שליליות ולכנות אנשים בשמות גנאי)

  • חשש מביצוע התנהגויות לא חוקיות (גניבות, הצתות, ונדליזם, אונס)

  • חשש מלהודות בעבירות פליליות שלא בוצעו (למשל לדבר על מתקפת טרור כשנמצאים בשדה התעופה, להזכיר נשק בזמן בידוק בטחוני)

 

לאנשים עם הפרעה טורדנית כפייתית, מחשבות ודחפים אלו גורמים לחרדה רבה והן לרוב המקור לתחושות אשמה ובושה. אנשים רבים עם הפרעה טורדנית כפייתית מדווחים כי הדחפים הללו הינם בלתי רצויים, בעוד אחרים דואגים כי הסיבה שמחשבות אלו מוסיפות לחזור הינה מכיוון שבאיזשהו אופן הם רוצים לפעול על פיהם. חשוב לציין כי לרוב, זהו אינו המצב ודאגה זו פשוט משקפת את הספק וחוסר הוודאות שמאפיינים אנשים עם הפרעה טורדנית כפייתית.

במצב בו מחשבות שכאלו עולות, מומלץ למצוא מטפל CBT שיכול לסייע במציאת הדרך הנכונה לטפל בהפרעה הטורדנית כפייתית שלכם. התחלת טיפול יכולה להיות מבלבלת ולא פשוטה, ואתם רוצים לוודא כי בחרתם באסטרטגיה שתניע אתכם לכיוון הנכון. לאחר שתמצאו מטפל מתאים, ישנם מספר טיפים שיוכלו לסייע לכם למגר את המחשבות והדחפים הבלתי רצויים:

 

1. תרגלו אי-הימנעות ממה שמעלה בכם חרדה וחשש:

המפתח הוא להרשות לעצמכם להיות יותר פגיעים ובאופן מכוון לשים את עצמכם במצבים אשר מעוררים פחד. נסו להיכנס לכמה שיותר סיטואציות שכאלו תוך כדי ניסיון להימנע מהתנהגויות קומפולסיביות שלרוב מופיעות במצבים דומים.

 

2. נסו לבטל את התנהגויות ההימנעות העדינות שקיימות בהפרעה טורדנית כפייתית:

האם אתם שמים את היד מעל הפה, נועלים לסתות, מחזיקים את הגוף באופן קפוץ, יושבים בסוף הכיתה, או מנסים להסיח את עצמכם בכדי להימנע מלהתנהג על פי הדחפים שלכם? התנהגויות אלו רק מחזקות את הפחדים שלכם וכדאי לנסות ולהימנע מהן. הרעיון הוא להתמודד עם הפחדים מבלי להשתמש בהתנהגות הימנעותית כלשהי כרשת ביטחון. עם אימון מספק, התנהלות שכזו תתחיל לשנות את המסלול הנוירוביולוגי שלכם המקושר עם הפרעה טורדנית כפייתית. היות ונמצא כי חשיפה בשילוב עם שינוי התגובה, מביאה לשינוי במעגלים עצביים הקשורים להפרעה טורדנית כפייתית, זוהי למעשה דרך מצוינת לבצע "ניתוח מוח", או שינוי מוחי ללא אזמל.

 

3. בצעו אימוני חשיפה מדומיינים:

עבדו עם המטפל שלכם בכדי לבצע אימוני חשיפה בחדר הטיפולים. באימונים אלו תדמיינו את התוצאות האפשריות שעשויות להתרחש במידה ותפעלו באופן ממנו אתם חוששים. למשל,נסיון לדמיין מה היה קורה אם באמת הייתם צועקים או אומרים משהו גס בפומבי. ייתכן וחשיפה זו תעשה על ידי כתיבת תאור או סיפור קצר לגבי הפחדים שלכם ממה שעשוי להתרחש, כשלאחר מכן תעברו על סיפור זה מספר רב של פעמים, עד שהוא יעורר פחות חרדה. המטרה היא לא לגרום לכם להרגיש רע אלא, להפוך אתכם לפחות מפוחדים מהתוצאות האפשריות, כמו גם להכיר בכך שאתם מסוגלים להתמודד איתן.

אל תאפשרו להפרעה טורדנית כפייתית שלכם לגרום לכם לחשוב שזה יהיה קשה מידי או מביך מידי אם תתנהגו על לפי הדחפים שלכם. אומנם במידה והדבר אכן יתרחש, ייתכן מאוד שתחושו מובכים, אך אתם יכולים ומסוגלים להתמודד עם כך, הרגע יעבור, והחיים ימשכו.

 

4. תרגלו חשיפה פעילה:

עבדו עם המטפל שלכם בכדי להתאמן בחשיפה פעילה- כלומר לבצע בפועל התנהגות שתביא לתוצאה ממנה אתם חוששים. לדוגמה, אם אתם דואגים מהתמודדות עם מבוכה פוטנציאלית, כדי לשקול חשיפה שרלוונטית לכך. למשל, לצעוק או להגיד מילים לא נעימות במקומות ציבוריים. חשיפה שכזו איננה פשוטה לביצוע ולרוב נעשית בהדרגה ותחת הנחייה ושיתוף פעולה עם המטפל. על אף הקושי שהיא עשויה להעלות, כאשר היא נעשית נכון, חשיפה שכזו יכולה להוות הכלי המשמעותי ביותר בארגז הכלים שלכם להתמודדות עם הפרעה טורדנית כפייתית.    

מבוסס על http://www.steveseay.com/ocd-unwanted-impulse-cursing-harming-killing/



תגובות
אין תגובות לפוסט

למעלה