תכנון טיול יכול להיות כאב ראש, במיוחד עבור אדם עם מוגבלות. תכנון והכנות מוקדמים וכן מידע מרבי על תנאי הנגישות באתרי החופשה ובדרך אליהם יתרמו לכך שהחופשה תהיה חוויה מהנה ומוצלחת.

מערכת abiliko 24.11.15

 

 מאת עמותת נגישות ישראל

 

היציאה לטיול בחו"ל כרוכה לא פעם בחששות משבירת השגרה והיציאה אל הלא נודע. אנו בחברת אביליקו טרוול נסייע לכם להשאיר את החששות והדאגות מאחור ולהגשים חלום במסע מלא ריגושים, חוויות והרפתקאות... לא תאמינו מה שאפשר לעשות למרות המוגבלויות השונות. תכנון והכנות מוקדמים וכן מידע מרבי על תנאי הנגישות באתרי החופשה ובדרך אליהם יתרמו לכך שהחופשה תהיה חוויה מהנה ומוצלחת.  
 

 

 לאן נוסעים?

מתי נוסעים?

מלווה/מלווים

הכנות לנסיעה

תכנון הטיסות

הכנת כרטיסי הטיסה

הזמנת כרטיסים למופעים

הזמנת מקומות לינה

השכרת רכב

תו חניה לרכב נכה בחו"ל

תחבורה

ביטוח רפואי וביטוח הציוד

הכנת ציוד, תרופות ומרשמים

ריכוז זמין של נתונים עיקריים לטיסה

נגישות בנתב"ג

עלייה למטוס

אולמות נוסעים - טיסות יוצאות

במטוס

 

לאן נוסעים?

חשוב לבחור יעד שבו תוכלו לראות ולעשות את הדברים שאתם אוהבים ורוצים, דברים שתיהנו מהם.

כדאי להתחשב בראש וראשונה ביכולות שלכם. לפני החלטה סופית לגבי היעד חשוב לאסוף כמה שיותר מידע על תנאי הנגישות בכל שלבי הטיול ובכל הנושאים והתחומים החשובים לכם. הביאו בחשבון גם את מצבכם הרפואי, ישנן מוגבלויות בהן רצוי לבחור יעד שיש בו בתי חולים ברמה גבוהה. חשוב לבדוק את תנאי הנגישות לא רק באתרים שבהם אתם מעוניינים לבקר אלא גם בדרך אל האתרים האלה, אמצעי התחבורה, הכבישים, שירותים בדרך וכדומה.

 

 

מתי נוסעים?

לאחר שבחרתם היכן תרצו לבלות את חופשתכם בדקו את מזג האוויר הצפוי במקום. מומלץ, אם אפשר, לא לנסוע בשיא העונה – כך תמצאו בקלות רבה יותר מקומות לינה מתאימים ותמנעו מתורים או צפיפות באתרי תיירות ובכבישים. יחד עם זה ייתכן שתפסידו אירועים חגיגות ופסטיבלים המתקיימים רק בחודשי השיא של עונת התיירות.

אם אתם סובלים מטמפרטורות גבוהות או נמוכות שימו לב לכך שבחלק מהמקומות אין מיזוג אוויר או חימום. מידע על טמפרטורות במקומות שונים ובחודשים שונים בעולם ניתן למצוא באתרי מזג אוויר באינטרנט.

 

מלווה / מלווים

יש לציין בהזמנתכם את הכרטיסים האם אתם זקוקים לליווי ולוודא זאת גם בכרטוס בשדה התעופה.

תאמו ציפיות עם מי שמתלווה אליכם לנסיעה בין אם המלווים הם בני משפחה, חברים או אנשים שהכרתם זה עתה לצורך הנסיעה. הסכמה מראש על עניינים החשובים לכם ולמלווים תחסוך חיכוכים העשויים לפגום בהנאה מהחופשה. כאשר מדובר במלווה בשכר חשוב להבהיר לו שעבורו הנסיעה היא "עבודה".

אם המלווה הוא עובד זר יש להתכונן לכך כחודשיים שלושה מראש ולארגן כבר בארץ אישורי כניסה (ויזה) למדינות אשר בכוונתכם להגיע אליהן. אישורים אלה מתקבלים בשגרירויות הרלוונטיות עם קצת בירוקרטיה. בנוסף, שלושה שבועות לפני הנסיעה נדרש לתאם ביקור במשרד הפנים ולקבל אישור כניסה לישראל. מומלץ לבצע תהליך זה ביחד עם העובד הזר.

 

הכנות לנסיעה

ככל שתקדישו יותר זמן ומחשבה לתכנון והכנות מפורטות כך יגדל הסיכוי שלא תצטרכו לחוות תקלות מרגיזות ותלאות מיותרות בגוף ובנפש. אל תדאגו, גם אם תכינו את כל שלבי הטיול לפרטיהם, תמיד תהיינה הפתעות, לאו דווקא חיוביות.

 

תכנון הטיסות

בעוד שהטיסה עצמה קשה לעתים עבור חלק מהאנשים, חוויית שדה התעופה בעייתית כמעט לכל אדם עם מוגבלות. בשדה התעופה אתם תלויים בעזרה מאנשי שדה התעופה וחברת התעופה שלא תמיד יכולים להושיט בדיוק את העזרה הנכונה וגם לא תמיד יודעים איך. לכן בעת תכנון הטיסות חשוב להביא בחשבון את הקשיים בשדה התעופה וכדאי לצמצם ככל האפשר את מספר הטיסות, גם אם תצטרכו לנסוע לאחר מכן מרחקים גדולים יותר ברכב או בתחבורה אחרת. למרות הכול, אל תתנו לקשיים האלה להרתיע אתכם. כדי להימנע מ"הפתעות", חשוב לברר מראש מהם התנאים בכל שדה תעופה שאליו תגיעו ולוודא שתקבלו את כל העזרה הנחוצה לכם בהתאם לתנאי המקום. (ראו בהמשך מידע על טרמינל 3 בשדה התעופה בן-גוריון).

 

הזמנת כרטיסי הטיסה

לאחר בחירת היעד והמועד המתאים לכם ליציאה לחופשה, כדאי להקדים ולהזמין כרטיסי טיסה.

בעת הזמנת כרטיסי הטיסה עליכם לפרט לסוכן הנסיעות או לסוכן של חברת התעופה בדיוק מהם הצרכים המיוחדים שלכם, לאיזו עזרה תזדקקו בשדה התעופה, בעליה למטוס, בירידה ממנו ובעת הטיסה. חשוב לוודא שכל המידע הזה נרשם בהזמנה.
לנוסעים בכיסא גלגלים חשמלי או בסקוטר יש לספק מידע על סוג הסוללות רטובות או יבשות ולספק לחברות התעופה אישור על כך, יש לציין את משקל הכיסא או הסקוטר.

מקומות הישיבה במטוס: בכל מטוס ישנם מקומות ישיבה המוגדרים כמותאמים לאנשים עם מוגבלות. כבר בעת הזמנת הכרטיסים חשוב לברר היטב (בדרך כלל באמצעות סוכן הנסיעות) האם המקומות האלה נחוצים לכם, מתאימים לצרכים שלכם וכן לוודא שהוזמנו מקומות הישיבה המתאימים עבורכם.

כל חברות התעופה הגדולות מצהירות על רצון טוב ומחויבות לספק שירות שוויוני ונגיש לאנשים עם מוגבלות. בחלק מהמדינות קיימים חוקים המחייבים את חברות התעופה לספק שירות שוויוני ונגיש עבור כולם.

אם יש לכם צרכים מיוחדים (מוגבלות בהליכה, לקות שמיעה או ראיה, צרכים רפואיים וכדומה) ו/או אם אתם משתמשים באופן קבוע באמצעי עזר חשוב לציין זאת בעת הזמנת הכרטיסים ולברר אם תוכלו לקחת את אביזרי העזר שלכם (הליכון, כיסא גלגלים, קביים ואחרים...) לפנים המטוס או לאחסון בתא המטען. אם אתם מלווים בכלב נחייה יש לברר האם יאפשרו עלייתו למטוס. חלק מחברות התעופה מספקות חמצן לנוסעים הזקוקים לכך (בהודעה מראש). אם אתם זקוקים למזון מיוחד חשוב לציין זאת בעת הזמנת הכרטיסים ולוודא שנרשם בהזמנה. כדאי לברר ישירות בחברת התעופה האם הם מבטיחים (ובאיזו מידה של ודאות) לספק בפועל את הצרכים שלכם כפי שנרשמו בעת הזמנת הכרטיסים. בעת הזמנת הכרטיסים עליכם להסביר בדיוק מהם הצרכים שלכם ומדוע אתם זקוקים להם. ייתכן שתצטרכו לחזור על ההסבר הזה פעמים אחדות לפני מועד הטיסה וביום הטיסה עצמו. אל תתעצבנו, זהו חלק מהחוויה האנושית של הטיול. הסבירו בנימוס אך בצורה ברורה ואסרטיבית מהם הצרכים שלכם ומדוע. זכרו שאתם שגרירים של כל אותם האנשים עם המוגבלות שישתמשו בעתיד בשירותי הטיסה ובשירותים של שדה התעופה.

חברות תעופה רבות מאפשרות כיום להזמין כרטיסי טיסה באמצעות האינטרנט. אם יש לכם צרכים מיוחדים כדאי להזמין באמצעות הטלפון במשרדי חברת התעופה או באמצעות סוכן נסיעות, כך תוכלו להבטיח שהצרכים המיוחדים שלכם נרשמו בהזמנה. בכל מקרה חשוב לוודא כבר בעת הזמנת הכרטיסים ושוב יום עד יומיים לפני הטיסה שחברת התעופה מבטיחה לספק את העזרה והצרכים הנחוצים לכם. הביאו בחשבון שתאי השירותים במטוסים צפופים מאד, גם כשהם מסומנים כנגישים.

 

הזמנת כרטיסים למופעים

אם אתם מתכננים לצפות בהצגות, מופעים ו/או אירועי ספורט מומלץ להזמין מראש דרך סוכנים או דרך האינטרנט מקומות נגישים.

 

 דלפק מלון

הזמנת מקומות לינה

לאחר שהזמנתם את כרטיסי הטיסה ותכננתם באופן כללי את פרטי הטיול, כדאי להקדים ולהזמין מקומות לינה, בעיקר אם אתם זקוקים לחדר המיועד לנכים (כיסא גלגלים, מוגבלי הליכה, לקויי שמיעה או ראיה). מספר החדרים הנגישים לאנשים עם מוגבלות בבתי המלון לרוב מצומצם (1-2 חדרים כאלה בבתי מלון די גדולים). לכל אדם עם מוגבלות ישנם צרכים שונים במקצת, לכן מומלץ לפני הזמנת החדר להתקשר טלפונית למלון (אפשר באמצעות סוכן הנסיעות) כדי לוודא שהחדר שהזמנתם מותאם לצרכים שלכם – גובה מיטה, מאחזים בחדר האמבטיה, מקלחת או אמבטיה,roll in shower אוwalk in shower,גובה כיור, כיסא לישיבה במקלחת וכדומה. אפילו במדינות כמו ארה"ב, קנדה ובריטניה שבהן ישנם חוקים ברורים ומודעות גבוהה לנושא הנגישות ישנם הבדלים בנתוני החדרים הנגישים. לכן אל תסתפקו בהגדרה "חדר נגיש לכיסא גלגלים", אלא בדקו ישירות במקום הלינה אם נתוני הנגישות לפרטיהם מתאימים לצרכים שלכם. מומלץ לגבות את ההזמנות בפירוט בכתב (אפשר באמצעות פקס או במייל) – בדרך כלל שיטה זו מקטינה משמעותית את אי הוודאות.

 

השכרת רכב

אם בכוונתכם לשכור רכב במהלך החופשה חשוב לתכנן ולהזמין מראש כדי שהרכב יהיה נוח ויתאים לצרכים שלכם, בין אם אתם הנהגים או הנוסעים בו.

אם אתם נוהגים בעצמכם ואתם משתמשים במנגנון יד לנהיגה עליכם להזמין רכב עם מנגנון נהיגה. בדרך כלל חברות ההשכרה הגדולות מספקות שירות זה בהודעה מראש וללא תוספת עלות. בנוסף, ישנה אפשרות לקחת אתכם את מנגנון הנהיגה שלכם מהארץ (בררו האם המנגנון יתאים לרכב שתשכרו בחו"ל) או לרכוש מנגנון אישי נייד ולבצע הרכבה אישית של המנגנון עם קבלת הרכב. שיטה זו מקובלת בארה"ב. חשוב לקבל לכך אישור מחברת ההשכרה ולוודא שהביטוח מכסה אפשרות זו.

לאחר שהזמנתם רכב, חשוב לשוחח עם תחנת ההשכרה (לדוגמא בשדה התעופה בו אתם נוחתים) כדי לוודא מהו מיקום דלפק ההשכרה בתוך הטרמינל והיכן מיקום קבלת הרכב. באם קבלת הרכב מרוחקת מהטרמינל חשוב לברר האם רכב ההסעה מהטרמינל לחניון קבלת הרכב נגיש עבורכם (מדרגות כן או לא). לחילופין אפשר לבקש (לאחר הסבר מפורט בשיחת טלפון עם מנהל התחנה) לקבל את הרכב בפתח הטרמינל. כל הנאמר לעיל נכון גם לגבי הדרך חזרה – בהחזרת הרכב והגעה לטרמינל.

השכרת רכב לא לנהיגה עצמית– בחלק מהמדינות קיימת אפשרות לשכור רכבי ואן ומיני ואן מסוגים שונים עם מעליות או רמפות. זהו אמצעי נוח מאוד לאנשים המשתמשים בכיסא גלגלים שעבורם קשה לעבור מכיסא הגלגלים למושב במכונית.

 

תו חניה לרכב נכה בחו"ל

אם אתם שוכרים רכב בחו"ל חשוב להכיר שבישראל אין הנפקת תו נכה לנסיעה לחו"ל.

בארצות רבות כמו בארה"ב, ניתן תוך שעה לקבל תו חניה זמני לרכב נכה לאחר הצגת דרכון, כרטיס טיסה וכל תעודת נכה. אפשרות נוספת: באותה הזדמנות תוכלו לקבל גם את כל ההנחיות והמידע על ההטבות הקשורות לתו המקומי.

אפשרות נוספת הינה להביא עימכם את התו הישראלי ולהוסיף פתק. פתרון זה אינו פורמאלי אך נכים רבים משתמשים בדרך זו.

 

תחבורה

אם בכוונתכם לנסוע בתחבורה ציבורית (מוניות, אוטובוס, רכבת) וודאו את תנאי הנגישות באמצעי התחבורה שאתם מתכוונים להשתמש בו ביעדי החופשה השונים. החל בהסעה אל ומשדה התעופה בארץ ובחו"ל (מונית נגישה, אוטובוס נגיש, הסעיות נגישות, רכבת נגישה) וכולל נסיעות בין מקום למקום במהלך הטיול עצמו. מידע זה נמצא בדרך כלל באתרי תיירות רשמיים של כל מדינה /עיר. אם אתם משתמשים בכיסא גלגלים, הליכון וכדומה, חשוב לציין זאת כשאתם מזמינים מונית בארץ או בחו"ל ולבקש שישלחו מונית בגודל מתאים.

 

ביטוח רפואי וביטוח הציוד שלכם (כגון כיסא גלגלים)

בדקו היטב מה מכסה הביטוח הרפואי שלכם. יש ביטוח של חברות כרטיסי האשראי – בדקו היטב מה הביטוח הזה מכסה ומה מכסה הביטוח של חברת התעופה לגבי הציוד שלכם.

הרחיבו את הביטוח בהתאם. כדאי להשוות את עלות הרחבת הביטוח של כרטיס האשראי לעלות הביטוח בחברת ביטוח ו/או ביטוח לנוסעים לחו"ל של קופות החולים.

למי שמלווה על ידי עובד זר - חובה וחשוב ביותר לבטח גם את העובד הזר. ניתן לעשות זאת דרך חברות הביטוח המבטחות עובדים זרים בארץ או דרך אתרי אינטרנט העוסקים בביטוח תיירים.

 

 

הכנת ציוד, תרופות ומרשמים

חשוב לסמן את כל הציוד שלכם באופן בולט וברור. עבור ציוד שביר מומלץ לבקש מדבקות גדולות של "שביר" כדי שציוד זה יטופל בעדינות.

כיסא הגלגלים מאוחסן במהלך הטיסה בבטן המטוס. לפני האחסון חשוב להסיר ממנו חלקים שיכולים ליפול כמו רגליות, ידיות וכריות ולקחת חלקים אלה אתכם למטוס. חשוב לקשור היטב את כיסא הגלגלים ולהדביק עליו שלט בולט וברור עם שמכם והיעד שלכם.

הקפידו לקחת אתכם למטוס תרופות וציוד אחר שקריטי עבורכם. רצוי להחזיק תרופות החשובות לכם באופן קבוע בתיק היד ביחד עם כל המסמכים החשובים כמו דרכונים, כרטיסי טיסה, אישורים לבתי מלון ולהשכרת רכב. תמיד ישנה האפשרות שהמזוודה לא תגיע ליעדה. כמו כן, במקומות שונים בעולם יש לאותן תרופות שמות שונים וגם דרישות שונות לגבי הצורך במרשם רופא. מומלץ להצטייד מראש במרשם של רופא (באנגלית) כדי לרכוש תרופות בחו"ל. בנוסף מומלץ לקחת תרופות לשעת חרום - כדאי להתייעץ בעניין זה עם הרופא המטפל.

ככלל, מומלץ לקחת מלאי תרופות וציוד רפואי אחר פעמיים - פעם אחת בתיק האישי העולה למטוס ופעם שנייה במזוודה.

הפעלת הציוד וכן תיקון, השאלה או רכישה של ציוד שנפגע במהלך החופשה

וודאו שתוכלו להפעיל את ציוד העזר כגון הטענת מצבר במתח חשמלי מתאים, החלפת חמצן וכדומה.

קחו אתכם כלים מתאימים להרכבה, תיקון או החלפה עבור הציוד שלכם כדוגמת ציוד לתיקון תקר בגלגל (משאבת אויר וכדומה). הביאו בחשבון שבתנאי האבטחה של היום לא יאפשרו לכם לשאת "כלי עבודה" כאלה בתיק העולה אתכם למטוס ותצטרכו לארוז אותו במזוודה. חשוב כמובן שתדעו כיצד להפעיל את ציוד התיקונים או כיצד לתדרך את מי שיתבקש לעשות זאת עבורכם.

מומלץ להצטייד במידע מראש על מקום מתאים לתיקון, השאלה או רכישה של ציוד בקרבת כל אחד מהיעדים שתבקרו בהם למקרה של ציוד שהתקלקל (הליכון, כיסא גלגלים, מערכת שמיעה).

 

 

ריכוז זמין של נתונים עיקריים לנסיעה

מומלץ לרכז ולשמור בתיק היד ובמזוודה (לגיבוי) דף (או פנקס קטן) עם כל נתוני המידע העיקריים כגון מספר דרכון, מועדי טיסות ונסיעות מוזמנות אחרות, המספרים של אישור הזמנת רכב ובתי מלון וכן מספרי טלפון חשובים בארץ ובחו"ל כגון טלפון של סוכן הביטוח, וטלפונים חיוניים נוספים. ריכוז זמין של המידע יחסוך במקרים רבים חיפוש הנתונים הנחוצים בין המסמכים שבתיק.

 

נגישות בשדה התעופה בן גוריון - טרמינל 3

  • חניה: מקום חניה לוואנים גבוהים – לנסוע לכיוון "טיסות נכנסות" למפלס התחתון, להיכנס למגרש החניה בתשלום (לא להיכנס לחלק המקורה של החניון)
  • בעל תו ירוק (משולש) המבקש להשאיר את רכבו בחניוני נתב"ג בעת נסיעה לחו"ל יחנה במקומות המסומנים לנכים בחניון לטווח ארוך, ויגיע לטרמינל 3 ב'שאטל', שהינו אוטובוס כורע עם רמפה מתקפלת. השאטל נע בין החניון לטווח ארוך לטרמינל 3 ובדרכו חזרה עובר גם בטרמינל 2.
  • נכה בעל תו כחול (כסא גלגלים) הטס לחו"ל, יורשה לחנות בחניון הצמוד לטרמינל 3 (חניון לטווח קצר) על פי הנוהל הבא; בהגיעו לחניון, ייקח הנכה כרטיס רגיל במכונה בכניסה לחניון ויחנה במקום המיועד לנכים על פי הסימון. בעת חזרתו ארצה, ייגש הנכה למחסום המאויש, יציג את תו החניה הכחול בלוית תעודת הנכה שלו ואז יחויב לפי עלות של חניה ארוכת טווח. נכה שלא יציג את תעודת הנכה שלו בצמוד לתו החניה הכחול ישלם מחיר מלא לפי עלות חניה קצרת טווח.
  • באזור החניונים קיימת מערכת תשלום אוטומטית מונמכת.
  • דרכי גישה: דרכי הגישה מרווחות. חשוב להכיר שהמרחקים גדולים. ברוב האזורים ספסלי ישיבה למנוחה.
  • מעליות: המעליות מרווחות, מאחזי יד, מותאמות ללקויי ראייה ועיוורים. מערכת כריזה קולית. 
  • שילוט: נוח וברור.
  • טלפונים ציבוריים: קיימים מונמכים לטובת כסאות גלגלים ונמוכי קומה.
  • מתקני שתיית מים: קיימים מונמכים לטובת כסאות גלגלים ונמוכי קומה.
  • שירותי נכים: שירותי נכים תקניים פזורים בכל האזורים בטרמינל ומשולטים היטב.
  • דלפקי מודיעין: דלפקי המודיעין נגישים הן לטובת כסאות גלגלים והן לטובת לקויי שמיעה ע"י אינטרקום ולולאת השראה.
  • אולמות נוסעים - טיסות יוצאות: לאולם הנוסעים היוצאים יש כמה כניסות שבכל אחת עגלות לנשיאת מזוודות ותיקים - ללא תשלום.
  • מומלץ לברר מראש באמצעות סוכן הנסיעות או מול חברת התעופה מהו מספר דלפק הצ'ק אין אליו עליכם להגיע ולהיכנס לאולם הנוסעים היוצאים דרך הכניסה הקרובה ביותר. כך תחסכו במרחק הליכה עד לבידוק הביטחוני ומכאן לדלפק הצ'ק-אין (כ-50 מ').
  • חשוב ביותר לתאם מראש מול חברת הנסיעות בסיוע סוכן הנסיעות – ליווי.
  • נוסע יוצא עם צרכים מיוחדים יגיע לדלפקי הבידוק ויועבר הנוסע לראש התור ע"י נציג חברת התעופה. נציג זה ילווה את הנוסע ויסייע לו לאורך כל מסלול הנוסע היוצא.
  • למתקשים בעמידה והליכה חשוב לדעת שאין מקומות ישיבה בתורי ההמתנה השונים, למתקשים מומלץ לבקש כסא גלגלים כבר בהגיעם לטרמינל.

תהליך היציאה כולל את השלבים הבאים:

  • בידוק ביטחוני (מזוודות ותיקים)
  • רישום לטיסה.
  • קבלת כיסא גלגלים מחברת התעופה.
  • ביקורת גבולות.
  • בידוק ביטחוני משלים (בדיקה אישית)
  • לאחר הבידוק הביטחוני האישי ובדרך לדיוטי פרי קיימת הזדמנות נוספת לקבלת עזרה בניידות הן ע"י רכב באגי, כסא גלגלים וסיוע אחר. סיוע זה מומלץ למתקשים בניידות מאחר והדרך עד לרחבת הדיוטי פרי היה בעזרת רמפה משופעת (שיפוע של 5%) ארוכה מאד (כ-250 מ') ללא עצירות. לצד הרמפה מסוע באותו שיפוע וברוחב של כיסא גלגלים אחד.
  • רכב באגי - רכב החשמלי המיועד למתקשים בהליכה יש להתגבר על המדרגה הגבוהה של הרכב. שתי חברות מפעילות רכבים חשמליים בשדה התעופה, גובה המדרגה וגובה המושב ברכב החשמלי שונה ברכבים של שתי החברות. (הרכב אינו מתאים לאנשים בכיסאות גלגלים ולכל מי שאינם יכולים להתגבר על מדרגת העלייה לרכב).
  • בזמן ההמתנה לטיסה – הנוסע יהיה עצמאי ויפגש עם הנציג המסייע לפני זמן העלייה למטוס.
  • זמן דיוטי פרי– דלפקי החנויות השונות מונמכים, ובכל בתי הקפה ישנם כיסאות על ידיות אחיזה.
  • סיוע בתהליך הכניסה למטוס.

 

עלייה למטוס

העלייה למטוס מתבצעת בשתי דרכים , האחת דרך השער באמצעות שרוול קצר ואופקי באורך כ-50 מ'. ובשנייה באמצעות רכב – מעלית הנקרא "אל-עלית".

בדרך כלל אנשים עם מוגבלות והורים לתינוקות קטנים מתבקשים לצאת ראשונים דרך שער העלייה למטוס והם הראשונים העולים למטוס.

אנשים בכיסאות גלגלים ו/או אנשים שאינם יכולים ללכת בתוך המטוס עוברים לפני הכניסה למטוס בתוך השרוול או בתוך ה"אל-עלית" לכיסא מעבר שהוא כיסא צר ביותר. חשוב להנחות את צוותי הקרקע כיצד לעזור לכם לעבור לכיסא זה. לפני הכניסה למטוס, פרקו את החלקים הפריקים של כיסא הגלגלים/הליכון שלכם, ודאו שהם מסומנים במדבקת הטיסה וודאו קשירה של הכיסא כשהוא מקופל.

בנוסף הקפידו לראות שאת התיקים שלכם, ציוד העזר, חלקי העגלה, אחד מאנשי הצוות מביא למקום הישיבה שלכם.

בזמן הטיסה כיסא גלגלים מאוחסן בבטן המטוס – בחרטום, במקום בטוח.

לעניין טיפול בכיסאות גלגלים או סקוטרים ממונעים עם מצבר – חשוב לברר ולתאם מראש נוהלים.

 

אולמות נוסעים - טיסות יוצאות

נוסע מיוחד נכנס יבצע הליך נוסע נכנס, בליווי נציג חברת התעופה, הכולל:

  • ירידה מהמטוס, עם פתיחת הדלתות יגיעו נציג חברת התעופה לסייע. הירידה מהמטוס לאנשים המתקשים הינה לאחר שכל הנוסעים יורדים מהמטוס.
  • מעבר לכיסא גלגלים רגיל, מתבצעת בפתח השרוול בסיוע נציגי שירותי הקרקע.
  • חשוב ביותר לקבל את הליווי משרותי הקרקע עד ליציאה מהטרמינל. הקפידו לבקש את הסיוע לו אתם נדרשים, לדוגמא - כיסא גלגלים, רכב באגי או סיוע בדחיפה או בנשיאת התיקים.
  • קבלת כיסא הגלגלים לפני ביקורת דרכונים.
  • ביקורת דרכונים והמשך אל אולם נכנסים בסיוע הנציג בד"כ בערוץ מהיר.
  • איסוף דיוטי פרי - קיים שילוט לדרכי איסוף ללא המתנה בתור.
  • איסוף כבודה – נציג החברה יסייע באיתור, העברה לעגלה והמשך הדרך.
  • מכס.
  • יציאה מהנמל.

 

במטוס

ראשית ודאו שהושיבו אתכם במקום שהזמנתם וכרטסתם. הנחו את הצוות המסייע כיצד לעזור לכם במעבר מכיסא המעבר לכיסא המטוס. בחלק מהמושבים ידית הצד מתרוממת – ואז המעבר פשוט יותר.

לאנשים עם מוגבלות בהליכה מומלץ, במידה ואפשרי, ללכת בתוך המטוס עד הכיסא – הנחו את הצוות כיצד לעזור לכם.

ליתר נוחות ולמי שזה רלוונטי עבורם, מומלץ בטיסות ארוכות לשבת על הכרית האישית שלכם.

ודאו שהתיק האישי עם המסמכים והתרופות איתכם ובהישג יד – בעיקר בטיסות ארוכות.

בחלק מהמטוסים יש שירותי נכים, ודאו מראש מקומם במטוס, במידה והינכם צריכים כיסא מעבר בזמן הטיסה - ודאו שיש כזה על המטוס.

כשעה לפני הנחיתה הזכירו לדייל/ת במטוס שלאחר הנחיתה תזדקקו לכיסא גלגלים של הטרמינל או לכיסא האישי שלכם וליווי. הזקוקים לעזרה בירידה מהמטוס יורדים בדרך כלל אחרונים. ודאו ליווי עד היציאה מהטרמינל. גם אם מדובר בעצירה לחניית ביניים הינכם זכאים לצאת ולקבל את הסיוע הנדרש.

נסיעה טובה ומהנה!

 

תודה לנגישות ישראל על המידע.
 




תגובות

יש להתחבר לאתר על מנת להוסיף תגובה חדשה

אין תגובות לכתבה
למעלה