קהילת בריאות הנפש - ממ"נ


נושאים נבחרים בקהילה

יעוץ פסיכולוגי בצ
המומחים של אביליקו
עבודה נגישה
אהבה בלי מגבלות
המדריך לחופשה נגישה


טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT) לסטודנטים


מכון טמיר מתוך הבלוג של מכון טמיר לפסיכותרפיה



טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT)

בשירותי ייעוץ לסטודנטים באוניברסיטאות ובמכללות

 
מעט מחקרים בחנו עד היום את יעילותו של טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT) במרכזי ייעוץ פסיכולוגי באוניברסיטאות. אולם אלה שבחנו את תרומת הטיפול הייחודי לעבודה כהתערבות עבור סטודנטים מצביעים על תוצאות מבטיחות. גורמים מבניים עשויים לתרום אף הם לכדאיות ההטמעה: הפרוטוקול הסטנדרטי של DBT, הדורש שנת טיפול, והתשתית הייעוצית ביחידות הדיקאנט, מאפשרות יחד לקיים קבוצת מיומנויות עם טיפול פרטני - במקביל לשנת הלימודים האקדמית.
 
 

ביחידות רבות לייעוץ הפסיכולוגי לסטודנטים באוניברסיטאות בארה"ב מוכרת שיטת ה-DBT כטיפול קו ראשון עבור סטודנטים וחברי סגל המתמודדים עם קשיים ובעיות על ספקטרום הוויסות רגשי. אלה כוללים: הפרעת אישיות גבולית (BPD), ניסיונות, כוונות ומחשבות התאבדות, חרדה, דיכאון, ADHD, PTSD, הפרעות אכילה, קשיי שליטה בדחפים ועוד.


 
עד העשור האחרון, מעט מחקרים בחנו את יעילותו של טיפול דיאלקטי התנהגותי במרכזי ייעוץ פסיכולוגיים באוניברסיטאות. אולם, אלו שכן מצביעים על תוצאות מבטיחות.
לדוגמה, במחקר שנערך ב-2012 (2) נבחנה יעילותו של טיפול דיאלקטי התנהגותי בהשוואה לפסיכותרפיה הסטנדרטית שמוצעת ביחידת הייעוץ באוניברסיטה, בקרב סטודנטים עם נטייה אובדנית שענו לפחות על 3 סימפטומים של הפרעת אישיות גבולית.
החוקרים בחנו את הקריטריונים הבאים:
  • מידת הדיכאון
  • מחשבות אובדניות
  • סימפטומים של הפרעת אישיות גבולית
  • שיפוט חברתי ושימוש בתרופות פסיכיאטריות
הקריטריונים נבחנו לפני הטיפול ו-3 חודשים, 6 חודשים, 12 חודשים (עם סיום הטיפול) ו-18 חודשים (מעקב של חצי שנה מסיום הטיפול) מתחילתו. החוקרים מצאו כי בהשוואה לטיפול הסטנדרטי בפסיכותרפיה, טיפול דיאלקטי התנהגותי הביא לתוצאות טובות יותר באופן מובהק בכל הקריטריונים שנבחנו.

מחקר נוסף שפורסם ב-2013 והתקיים במכללה באוסטרליה (3) הראה כי אימון המתמקד בפיתוח כישורי התמודדות אדפטיביים, למשך 8 שבועות, הביא לירידה משמעותית בסימפטומים של דיכאון והפרעת אישיות גבולית כמו גם לעליה ביכולת התמודדות אדפטיבית עם מצוקה וקשיים בקרב סטודנטים המאובחנים עם הפרעת אישיות גבולית.
במחקר נוסף (4) שפורסם ב-2013, נבחנה היעילות של רכישת כישורי התמודדות אדפטיביים לאורך 11 שבועות באוניברסיטת Florida Gulf Coast שבפלורידה. התוצאות הראו כי בהשוואה לסטודנטים שקיבלו את הטיפול הסטנדרטי שמוצע באוניברסיטה, סטודנטים שקיבלו טיפול דיאלקטי התנהגותי הראו עליה משמעותית בשימוש יעיל במנגנוני התמודדות אדפטיביים, ירידה בשימוש במנגנוני התמודדות בעייתיים ושיפור בוויסות הרגשי.
מחקרים רבים נוספים מתייחסים ליעילותן הקלינית של קבוצת מיומנויות בלבד (DBT skills only) להתמודדות עם הפרעות וויסות רגשי, כמו הפרעות קשב וריכוז (5).


חרף העדויות ממחקרים אלו ואחרים, המעידים על כדאיותו ויעילותו של טיפול זה, מעט מאוד נחקר ונכתב באשר לאופן בו נכון לפתח ולהטמיע תכניות טיפול דיאלקטי התנהגותי העונות לצרכים הקליניים במרכזי הייעוץ הפסיכולוגי באוניברסיטאות וכן של הסטודנטים בהם הם מטפלים.
בישראל נערכו ועדיין נערכות הכשרות ביסודות הטיפול על ידי יוזמות פרטיות (כמו המכונים שלום, פסגות, אופק) ומרכזים ציבוריים (סורוקה, זיו). מרבית ההכשרות הללו מוצעות  למטפלים במסגרת לימודי המשך, או כחבילת הכשרה בארגונים ציבוריים.
אולם, נדמה כי קיים קושי אמיתי בשימור ובתחזוק מערך קליני שלם לפי דרישות הפרוטוקול של לינהן (6): קבוצת עמיתים שבועית, קיום מקביל של טיפול פרטני וקבוצתי והדרכה מקצועית שדובקת בעקרונות ההתנהגותיים של הגישה.
קושי זה יוצר לעיתים קרובות פרגמנטציה מאולצת בין רכיבי הטיפול, כזו שמסכנת את מהימנות השיטה ואת תוקפה.


תוצאות המחקרים שהוצגו לעיל, יחד עם דיווחים כי השימוש בטיפול דיאלקטי התנהגותי במסגרת הייעוץ הפסיכולוגי באוניברסיטאות הופך לפופולארי יותר ויותר, מעלים את הצורך במחקרים נוספים ובתכניות טיפול מתאימות.
היות ומרכזי הייעוץ באוניברסיטאות מדווחים על עליה עקבית ומתמדת בשיעור הסטודנטים הסובלים מהפרעות נפשיות שרכיב מרכזי בהן הוא קשיי ויסות, התערבויות כמו טיפול דיאלקטי התנהגותי עשויות להיות יעילות ומשמעותיות עבורם.  


 


רשימת מקורות:


  1. Rathus, J. H., & Miller, A. L.(2002). Dialectical behavior therapy adapted for suicidal adolescents. Suicide and Life-Threatening Behavior, 32, 146–157.


  1. Pistorello, J., Fruzzetti, A. E., Maclane, C., Gallop, R., & Iverson, K. M. (2012). Dialectical behavior therapy (DBT) applied to college students: A randomized clinical trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 80, 982–994


  1. Meaney-Tavares, R., & Hasking, P. (2013). Coping and regulating emotions: A pilot study of a modified dialectical behavior therapy group delivered in a college counseling service. Journal of American College Health, 61, 303–309.


  1. Chugani, C. D., Ghali, M. N., & Brunner, J. (2013). Effectiveness of short term dialectical behavior skills training in college students with Cluster B personality disorders. Journal of College Student Psychotherapy, 27, 323–336.



  1. Linehan, M.M. (2015). DBT skills training manual: Handouts and Worksheets (2 nd. Ed.) New. York: Guilford Press

תגובות
אין תגובות לפוסט

למעלה