יעוץ פסיכולוגי בצ
המומחים של אביליקו
עבודה נגישה
אהבה בלי מגבלות
המדריך לחופשה נגישה

שימוש בסמארטפון קשור בהפרעות קשב וריכוז - מחקר


מכון טמיר מתוך הבלוג של מכון טמיר לפסיכותרפיה



רוב בני הנוער מחזיקים ומשתמשים בסמארטפונים ונכנסים באופן תדיר לאינטרנט ולמשחקים. מחקר עכשווי שפורסם בכתב העת Jama Psychiatry מציע כי שימוש תכוף במדיה זו עשוי להגביר את הסיכויים לפיתוח סימפטומים של הפרעת קשב והיפראקטיביות.

מחקרים קודמים בתחום מצאו כי צפיה מרובה בטלוויזיה ושעות רבות שמוקדשות למשחקי מחשב הגבירו את הסיכון לפתח ADHD, אולם עד כה ההשפעה של הסמאטרפונים לא הייתה ברורה לחלוטין, כנראה משום שהתפתחות הסמארטפונים התרחשה בקצב ובאינטנסיביות כל כך מהירים. כעת, כל סמארטפון חדש שיוצא לאור מגיע תוך זמן קצר למליוני צרכנים, יחד עם המשחקים בתוכם.

 

זמן מסך קשור ל-ADHD

 

המחקר הנוכחי בדק ילדים בכיתה י' במשך שנתיים שלא נמצא אצלם אף סימפטום של הפרעת קשב והיפראקטיביות. כמחצית מהם דיווחו כי הם בודקים את המדיה הדיגיטלית מספר רב של פעמים בכל יום.

תוצאות המחקר העלו כי לבני הנוער שהשתמשו בלמעלה מ-14 אפליקציות יש סיכוי כפול לפתח סימפטומים של ADHD, בהשוואה לבני נוער שלא השתמשו ברמה ובתדירות כה גבוהות בסמארטפונים האישיים שלהם. חשוב לציין כי החוקרים שלטו במשתנים שעשויים להשפיע אף הם על התפתחות ADHD, כגון מצב סוציו אקונומי והפרעות נפשיות אחרות. חשוב לציין כי בסופו של דבר, המחקר לא אבחן את בני הנוער עם ADHD, אך כן עלה על קשר בין שימוש מוגבר בסמארטפונים לבין ADHD, כלומר, קיים כאן קשר שאינו מעיד בהכרח על סיבה ותוצאה. 

המחקר מצא גם כי אותם הילדים שהגיעו מאובחנים עם הפרעה נפשית אחרת היו גם כן בסיכון מוגבר לפיתוח סימפטומים של ADHD,  זאת כיוון שאותם ילדים מביעים עצמם רבות דרך המדיה החברתית, וגם נחשפים לתכנים לא אדפטיביים ברשת כגון בריונות ברשת. כל אלו עלולים להוביל לקשיי ויסות רגשי ולחוסר יכולת להתרכז במשימות חשובות אחרות. 

בעקבות ממצאי המחקר, המליצה אחת החוקרות לשקף ולשוחח עם הילדים על הרגלי השימוש האישיים בסמארטפונים כך שבני הנוער יוכלו לפתח מודעות ושיקול דעת כדי להבין בעצמם את היתרונות, החסרונות ועכשיו גם את הסיכונים. 

 

 

כתבה: אופיר ברגמן 

 

 

 

 

מקור:

 

Ra CK, Cho J, Stone MD, et al. Association of Digital Media Use With Subsequent Symptoms of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder Among Adolescents. JAMA. 2018;320(3):255–263. doi:10.1001/jama.2018.8931

 


תגובות
אין תגובות לפוסט

למעלה