יעוץ פסיכולוגי בצ
המומחים של אביליקו
עבודה נגישה
אהבה בלי מגבלות
המדריך לחופשה נגישה

מהי חוסר הערכה עצמית? התמודדות וטיפול


מכון טמיר מתוך הבלוג של מכון טמיר לפסיכותרפיה



התמודדות עם ערך עצמי נמוך

ערך עצמי נמוך מלווה אנשים רבים לאורך חייהם, ילדים, מתבגרים ומבוגרים כאחד. לעיתים הוא מלווה את האדם בתקופות מסוימות ולעיתים מאז ומתמיד, והינו הרסני מאוד באשר לאושרו של האדם. ערך עצמי נמוך הינו תפיסת עצמי ותפיסת היכולות שלי כנמוכות, כלא טובות מספיק, בתחומי חיים שונים כגון לימודים, השכלה, יחסים חברתיים, זוגיות והורות. אנשים הסובלים מערך עצמי נמוך נוטים לביקורתיות קשה כלפי עצמם, לא מקבלים את עצמם ולעיתים גם לא מאמינים ביכולותיהם לשנות או להשתפר.

אנשים בעלי ערך עצמי נמוך נוטים לתלות כשלונות בסיבות פנימיות הקשורות לאופיים ולכישוריהם, תוך התעלמות מסיבות חיצוניות גלויות לעין. למשל, "לא הצלחתי במבחן כי אני לא חכם מספיק, לא טוב במקצוע הזה", "הזוגיות הזו הסתיימה כי אני אדם לא מושך, לא מהנה", "אני לא מוצא עבודה כי אני לא מספיק טוב". נראה כי הם מפספסים את החצי השני של קשת הסיבות האפשריות. בניגוד לכך, הם נוטים לייחס הצלחות לסיבות חיצוניות או למקריות, לא נותנים לעצמם את הקרדיט על כך. למשל, "הצלחתי במבחן כי הוא היה קל", "התקבלתי לעבודה כי אף אחד אחר לא ניסה להתקבל". קל לראות מדוע אנשים בעלי ערך עצמי נמוך פוגעים בסיכוייהם להתקדם, להגשים את עצמם ואת חלומותיהם. הם אלה שמכשילים את עצמם, לא מאפשרים לעצמם ולאחרים לראות את הטוב שבהם.

לעיתים, אנשים בעלי ערך עצמי נמוך נוטים לפרפקציוניסטיות, לא מקבלים את תוצריהם אם הם לא בדיוק כפי שהתכוונו או בדיוק מושלמים כפי שהיו צריכים להיות, והם נוטלים את האשמה על כך על כתפיהם. בנוסף לכך, הם גם נוטים להיאחז רבות בחיזוקים חיצוניים, כיוון וממעיטים לתת חיזוקים כאלה לעצמם. כל מילה של אדם אחר יכולה להפוך את מצב הרוח בו נמצאים, לרומם את רוחם או לשבור אותו.

ערך עצמי נמוך, במקרים מסוימים, מלווה במאפיינים שונים:

  • הימנעות מעשייה, דחיינות, חוסר מוטיבציה. האדם כה מאמין שלא יצליח, עד שכלל לא מנסה, או לחילופין דוחה את העשייה כמה שניתן על מנת לדחות את ההתמודדות עם הכישלון שצופה לעצמו.

  • דכדוך, לעיתים דיכאון, חרדה, חוסר יציבות של מצב הרוח. אלה נובעים מכך שהאדם רואה עצמו באופן כה לא מחמיא, כל כך היה רוצה להיות אחרת, כך שעסוק כל הזמן בדברים בהם הוא רואה עצמו כגרוע ובפחד להיפגש עימם שוב ושוב.

  • פסימיות, תחושת יכולת "לחזות את העתיד". האדם יודע מראש להגיד שיכשל, גם אם אין סיבה מוצדקת להניח כך. מראש יודע להגיד שלא יצליח, שלא יהיה טוב מספיק, גם אם הינו חסר ניסיון קודם בתחום.

במקרים מסוימים, אנשים בעלי ערך עצמי נמוך נמצאים בתקיעות בחייהם, לא מסוגלים להתקדם, עסוקים בלבקר ובלרדות בעצמם במקום בחיפוש הזדמנויות לממש את רצונותיהם. במצבים כאלה, יש צורך בתמיכה טיפולית.

סוגים שונים של שיטות טיפוליות נמצאו כיעילים ביותר בהתמודדות עם ערך עצמי נמוך. הטיפול הפסיכותרפי, ביחד עם הקשר האמפתי, המכבד ומעצים שנוצר בין המטפל למטופל, נותן למטופל הזדמנות לעבור חקירה רגשית, להבין את הבעייתיות ברגשותיו ולמצוא דרכי התמודדות אחרות.

טיפול אשר נמצא כיעיל במיוחד להתמודדות עם ערך עצמי נמוך הוא טיפול CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי). הטיפול מתמקד בחשיפת דפוסי החשיבה הבעייתיים והמוטעים של המטופל והפרכתם, וכמו גם בדפוסי ההתנהגות הבעייתיים שלו (כגון, הימנעות, דחיינות). לאחר חשיפת הנטיות המוטעות של האדם, הטיפול מסייע לו באופן הדרגתי לרכוש כלים להתמודדות אדפטיבית יותר עם תחומי החיים השונים, מעלה את תחושת הערך העצמי שלו ואת תחושת המסוגלות שלו באשר ליכולתו להתמודד. במקרים מסוימים, מספיק גם טיפול קצר מועד, של כשתיים עשרה פגישות טיפוליות, המתמקד בהווה, בפתרון מעשי של הבעיה עימה מגיע המטופל, על מנת ליצור שינוי עמוק ויציב בחייו.

ערך עצמי נמוך הינו מצב נפוץ יחסית אשר פוגע קשות בכל הסובלים ממנו. לכן, חשוב מאוד לקבל תמיכה טיפולית מתאימה ממטפל חם ומקצועי, אשר ילווה את האדם בדרך לשינוי דימויו העצמי ויוביל לשינוי מהותי בחייו.

עוד על טיפול בערך עצמי נמוך 

כתבה: יעל טל

תגובות
אין תגובות לפוסט

למעלה