יעוץ פסיכולוגי בצ
המומחים של אביליקו
עבודה נגישה
אהבה בלי מגבלות
המדריך לחופשה נגישה

כישורי הקריאה של אנשים עם מוגבלות שכלית


ד“ר סיגל עוזיאל-קרל
שמי סיגל ואני בלשנית. בתקופה האחרונה אני מעורבת בפרויקט בתחום הנגישות הלשונית לאנשים עם מוגבלות שכלית. הצטרפתי לרשימה כדי ללמוד...
תאריך:19/10/2011
תגיות:קריאה  ניקוד  כתיב מלא  כתיב חסר 
שלום לכולם, אני מחפשת מחקרים או מידע רלוונטי אחר בנושא כישורי הקריאה של אנשים מבוגרים עם מוגבלות שכלית. ספציפית, אני מתעניינת בשאלה האם השימוש בניקוד מפריע לקריאה או מסייע לה? האם התרומה או ההפרעה של הניקוד לקריאה תלויה בסוג הלקות או בשיטת לימוד הקריאה של האדם עם המוגבלות השכלית? האם כתיב מלא לא מנוקד או מנוקד מקל על הקריאה יותר מאשר כתיב חסר לא מנוקד או מנוקד? תודה, סיגל.

תגובות

יש להתחבר לאתר על מנת להוסיף תגובה חדשה

התשובה אינה חד משמעית

קיים שוני התלוי בדרגת הפיגור ובפגיעה בתחום השפתי. ככלל הרי שהנטיה היום היא להתחיל בקריאה גלובאלית תבניתית של מילה תוך הסתמכות על תפיסה חזותית. ובכתיבה להסתמך לפחות בתחילה על כתיבה שמיעתית תוך התעלמות משגיאות כתיב. זאת תוך הסמכות על התפישה השפתית . אולם לא ניתן להתעלם מלמידת ניקוד בעברית שכן במלים ארוכות או לא מוכרות תהיה 'היתקעות'.
יש נסיון להעתיק ולהתאים תוכניות הקניית קריאה מתחום ליקויי הלמידה. זאת למרות שבחינוך הרגיל יש נטיה לחזור דוקא להקניית הקריאה בדרך המסורתית. אין אני יודע אם קיים מחקר סםציפי לגבי הקניית קריאה למפגרים. ממליץ לפנות בשאלה לקרן שלם היושבים בבית דגן וכמובן לאקי"ם.

עמי שפירא, 19.10.11 14:47

למעלה