יעוץ פסיכולוגי בצ
המומחים של אביליקו
עבודה נגישה
אהבה בלי מגבלות
המדריך לחופשה נגישה

הבלוג של barbon006



יום עיון מעניין ובתקווה לא מדכא (עורך האתר)

"התמודדות עם דיכאון, חרדה ואובדנות בקרב צעירים"

יום רביעי 30/11/11 בסינמטק ת"א בין השעות 13:30-22:00

הכנס מיועד:   ליועצים,פסיכולוגים חינוכיים, רופאי משפחה וילדים, פסיכיאטרים, סטודנטים והקהל הרחב

 להרשמה ליום הדיכאון



 


תגובות
אין תגובות לפוסט
15.11.2011 | 01:47
לא לפחד מהפחד (עורך האתר)

קרה לכם פעם שנקלעתם לסיטואציה מפחידה ונכנסתם לחרדה? אתם לא יודעים זאת אולי או שלא קראתם לזה התקף חרדה. האם הרגשתם מחנק או חוסר יכולת לתפקד אולי דפיקות לב מואצות, ניתוק מהסביבה. אלו רק חלק מהסימנים של התקף חרדה. אם אינכם חווים אותם לעיתים קרובות. אדם החווה זאת לעיתים קרובות כדאי לו לערוך טיפול בחרדות.

 

מהם חרדות הדורשות טיפול ?

 

ראשית נבין מהי חרדה. חרדה היא מצב בו הגוף נכנס למגננה למצב הישרדות. כאשר הגוף נכנס למצב זה יותר מידי פעמים זה יכול לגרום לנזק מתמשך למוח ולגוף. קיימות המון חרדות חלקן ספציפיות מאד כמו: חרדה מטיסה, פחד מקהל,  חרדה ממקומות סגורים, חרדה מרופא שיניים וכדומה בעזרת טיפול התנהגותי קוגניטיבי. ישנן גם חרדות קיומיות הקשורות לדאגות בנוגע לדברים שעלולים להתרחש ועצם החשיבה על המצב מכניסה את האדם להתקף חרדה. סוג נוסף של חרדות הן חרדות בעקבות טראומה שחווה האדם או מקרה שאירע בקירבתו, למשל אדם הפוחד מנסיעה בעקבות תאונת דרכים בה היה מעורב. חלק מהחרדות אולי נראות כאילו אינן דורשות טיפול בחרדות אך כדאי מאד לטפל בהן זה יכול לשפר את איכות החיים בצורה נהדרת.

 

טיפול בחרדות

 

טיפול בחרדות הוא דבר חשוב מאד ומשפר את רמת החיים  בצורה ניכרת במיוחד למי שחווה חרדה ברמה גבוהה. טיפול בחרדות מתחלק לטיפול פסיכולוגי וטיפול אלטרנטיבי.

טיפול בחרדות פסיכולוגי מתחלק לשלושה סוגי טיפולים שניתנים לשילוב או כל אחד בנפרד. סוג אחד של טיפול בחרדות פסיכולוגי הוא טיפול ממוקד. טיפול מסוג זה יכלול לימוד האדם זיהוי כניסה למצבי חרדה וניטרול התופעות. ילמדו את האדם סוגי הרפיה נשימות נכונות וכיצד חשנות את דפוסי מחשבתו והתנהגותו. החיסרון בסוג זה של טיפול בחרדות הוא שטיפול זה אינו מטפל בבעיה השורשית ממנה נובעת החרדה. טיפול בחרדות זה כולל (טיפול קוגניטיבי התנהגותי, ביופידבק, היפנוזה וכו')

סוג אחר של טיפול בחרדות פסיכולוגי הוא טיפול ארוך. טיפול זה ידרוש פגישות עם פסיכיאטר או פסיכולוג לאורך המון המפגשים. טיפול בחרדות שה, ינסה להבין מהו שורש הבעיה של החרדה ומהיכן היא נובעת ומדוע. בטיפול זה האדם ייגע בחלקים מחייו שנראים כלל לא קשורים לחרדה הספציפית שלו.

הסוג שלישי של טיפול בחרדות הוא טיפול תרופתי שאותו רק רופא מוסמך יכול להעניק. את טיפול זה ממליצים לשלב עם בוגי טיפול נוספים.

טיפול בחרדות קצר מועד מומלץ למי שחרדותיו אינן משפיעות כל כך על מהלך חייו ורוצה לשפרם. אך אדם שחייו מאד מושפעים מהחרדה מומלץ לו טיפול ארוך ואולי אף טיפול קצר כשיפור מידי למהלך חייו.

קיים גם טיפול בחרדות אלטרנטיבי. גישה זאת טוענת שאין אפשרות לשכל להשתלט על רגשות ונותן דרכים אחרות להתמודדות. אך טיפולים אלו עדיין  לא הוכחו כיעילים. כדאי לבדוק אותם לעומק כולל את המטפל לפני תחילת הטיפול.    

 


תגובות
אין תגובות לפוסט
14.07.2011 | 16:30

כמה פעמים שמעת את השאלה 'מה אתה בדיכאון?'. לעיתים אנו זורקים את האבחנה הזו לחלל האוויר בלי להבין את משמעותה.  ננסה לתקן מעט את המעוות כי דיכאון הוא לא כל דכדוך אך הוא בהחלט נפוץ.

כמה עובדות על דיכאון

·         דיכאון היא מחלה מאד נפוצה ובין הסיבות העיקריות לחוסר תפקוד של אנשים.

·         ניתן לאבחן דיכאון באופן אמין ולטפל בו.

·         לעיתים טיפול תרופתי יספיק בדיכאון קל.

·         דיכאון גורם לתחושת עייפות ודכדוך ופוגע בתפקוד השותף של האדם.

·         רבים מהאנשים הסובלים מדיכאון כלל אינם מודעים אליו ומתנהלים ללא טיפול.

·         דיכאון אינו תמיד כרוני לעיתים הוא בא והולך בהתקפים.

סוגי דיכאון

דיכאון חריף- דיכאון זה משבית את האדם ומפריע לו מאד בתפקוד היום יומי. המטופל יפסיק להינות מדברים שבעבר גרמו לו הנאה יסבול מתחושות אשמה וירידה בדימוי העצמי. הרגלי האכילה של המטופל ישתנו גם הם.

דיסתימיה- סוג זה של דיכאון דומה לדיכאון חריף אך הוא נמשך על זמן רב יותר ותופעותיו טיפה פחות חמורות. הסובל מדיכאון זה עלול לסבול לפעמים מדיכאון חריף.

דיכאון דו קוטבי- דיכאון זה יתאפיין על ידי  שינוי קיצוני במצבי רוח. בדיכאון זה ינוע האדם מחוסר רצון לכל דבר לבין עליצות מופרזת ביותר.

דיכאון לאחר לידה- דיכאון זה תוקף נשים עד כ- שישה שבועות לאחר הלידה. רובן אפילו לא מודעת  הן  מייחסות זאת ללידה. הדיכאון נובע לרב מחוסר איזון הורמונלי. במקרים בודדים הדיכאון יתדרדר למצב חמור של פגיעה בתינוק.

תסמונת עונתית- כשמה כן היא. דיכאון זה יופיע בעונות מסוימת בלבד ולמשך שלוש שנים ברציפות באותה עונה. דיכאון ידוע בקטגוריה הזו הוא דיכאון חורף. דיכאון זה חולף עם בוא האביב.

ישנם כמובן עוד סוגי דיכאון אך אלו העיקריים והנפוצים שבהם.

אבחון דיכאון

אבחון לדיכאון יכול להיעשות רק על ידי בעל מקצוע רפואי מוסמך. גם רופא משפחה יכול היום לאבחן דיכאון ולתת התחלה של טיפול תרופתי אך יש צורך להמשיך את הטיפול אצל פסיכיאטר או פסיכולוג.

כדאי לפנות לבקשת עזרה מהר ככל האפשר ככל שמטפלים בזה מוקדם יותר נמנע נזק גדול יותר ואפשר לצאת מזה מהר.

טיפול בדיכאון

דיכאון יכול להיות מטופל בדרכים שונות של טיפול בדיכאון. ראשית יבקשו בעלי המקצוע לשלול בעיות פיזיות או ניורולוגיות היכולות לגרום לדיכאון. אם שללו בעיות אלו יניחו כי מדובר על בעיה נפשית ויפנו לטיפול הזה.

ישנם שני סוגים של טיפול פסיכולוגי אפשריים. טיפול קוגניטיבי התנהגותי שהוא קצר מועד ומטרתו לשנות דפוסי חשיבה והתנהגות. שני שיחות עם פסיכולוג וטיפול שורשי בבעיה.

שיטה נוספת לטיפול היא תרופתית ולרב יעדיפו לשלב אותה עם השיטות הפסיכולוגיות שגם הן נתונות לשילוב בניהן.

קיימות גם שיטות אלטרנטיביות עליהן ניתן לקרוא באינטרנט.   

 


תגובות
אין תגובות לפוסט

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול קצר המתמקד במטרה אחת ממוקדת וספציפית. בשנים האחרונות הפך הטיפול הקוגניטיבי לטיפול הפסיכולוגי הפופולארי ביותר. מטפלים רבים בוחרים בשיטה זו מתוך הנחה כי לחשיבה ולדרכי ההתנהגות יש השפעה ניכרת על חיי הרגש. הטיפול נוסה בכל העולם בהצלחה מרובה. בדרך כלל מתבצע הטיפול בעשרה עד עשרים מפגשים בני שעה, כפעמיים בשבוע. טיפול קוגניטיבי  התנהגותי הוא טיפול משותף שבו המטפל והמטופל משתפים פעולה, בונים יחד תוכנית עבודה ומתקדמים לעבר המטרה.

 

טיפול קוגניטיבי - שלושה דברים שחשוב לדעת

 

·        טיפול קוגניטיבי מכיל בתוכו שתי גישות שונות, גישה קוגניטיבית וגישה התנהגותית.

 

·        הנחת הבסיס של הטיפול היא כי ההפרעות הנפשיות שמהן סובל החולה נובעות מדרכי התנהגות שאותן אימץ החולה במהלך חייו. מטרת  הטיפול היא שינוי דרכי ההתנהגות בשימוש בעקרונות של דרכי ההתנהגות ובהתניות, גם התניה קלאסית וגם התניה אופרנטית.

 

·        טיפול קוגניטיבי - הוא אחד מתחומי המחקר המועדפים על חוקרים רבים. הקשר שבין דפוסי ההתנהגות בעייתיים לבין דפוסי החשיבה מעוותים מרתק את טובי החוקרים בעולם כולו.

 

·        רק בשנות השמונים איחדו החוקרים את השיטה ההתנהגותית ואת השיטה הקוגניטיבית לשיטה אחת, הנקראת "טיפול קוגניטיבי התנהגותי". טיפול קוגניטיבי התנהגותי שם את הדגש על התהליכים הפנימיים שעובר המטופל, הטיפול ההתנהגותי שם את הדגש על הפרעות התנהגותיות ואילו טיפול קוגניטיבי התנהגותי מאחד את שתי הגישות.  

 

 

 טיפול קוגניטיבי התנהגותי - על העקרונות ועל דרכי הטיפול

 

·        אין צורך לבחון את הסיבות שגרמו לחולה להגיע למצבו הנוכחי. גם ללא אבחון וטיפול ברקע הקודם, אפשר לטפל בחולה ולסייע לו.

 

·        טיפול קוגניטיבי התנהגותי מעמת את המטופל עם גירויים שונים. התמודדות והתגברות על מצבים וגירויים שונים, תגביר את ביטחונו של המטופל, תכניס אותי למעגל חדש, מעגל שבו הוא ירכוש דימוי וביטחון עצמי גבוה. טיפול בשיטה זו הוא טיפול של התנסות עצמית.

 

·        טיפול קוגניטיבי התנהגותי נעשה בכמה שיטות. בשיטה הראשונה ייחשף המטופל באופן הדרגתי למצב או לגורם מאיים, כל הצלחה בכל שלב תביא להתנסות בשלב הבא.

 

·        שיטה שונה היא לחשוף את החולה בבת אחת עם המצב המאיים ולאפשר לו להתנסות ולמצוא את הדרך איך להתגבר על האיום. לעתים המטפל ייתן למטופל הנחיות לדרך. שיטה זו דומה לטיפול בפחד גבהים שבה מאלצים את מטופל לבצע צניחה חופשית להתמודד ולהתגבר על הפחד. 

 

·        שיטה נוספת  של טיפול קוגניטיבי התנהגותי היא השיטה של המקל והגזר. מצד אחד לתת למטופל חיזוקים חיוביים ולעודד אותו, אך מצד שני גוערים בו ונותנים לו חיזוקים שליליים.

 

·        לכל מטפל יש את דרך ייחודית של טיפול קוגניטיבי התנהגותי כמו כן יעיל גם בטיפול בדיכאון. מחקרים מוכיחים כי שיטה זו זכתה להצלחות רבות ושיקמה חולים רבים. הודות לשיטות הטיפול היעילות, איכות חייהם של חולים רבים שופרה ונמנע מהם סבל רב.

 


תגובות
אין תגובות לפוסט
01.06.2011 | 18:26
טיפים יעילים לטיפול בחרדה (עורך האתר)

 

טיפול בחרדה מצריך ראשית להבין את המושג הפשוט – חרדה.  המצב אשר בו נחוש מתח, לחץ ועוד תחושות שונות (הרחבה אודות התסמינים בהמשך) אשר נועדו לעזור לאדם להתמודד עם מצבים לא ידועים סיטואציות שונות ותרחישים מגוונים.

 

 תחושת חרדה במצב בו הכל תקין תופיע, כאמור, בעיקר לפני מצבים לא ידועים כאשר בעקבות תחושה זו, האדם יכין את עצמו להתמודדות עם המצב החדש בצורה הטובה ביותר. לדוגמא – חרדה לפני מבחן, תוביל את האדם במצב תקין ובריא להתכונן אליו וללמוד בצורה ראויה לפני מועד המבחן.

 

אך לעיתים מצב בו אדם חש חרדה בעקבות סיבה לא ידועה, או בעקבות סיבה אשר אין כל צורך לחוש חרדה בעטיה. מצבים לא נעימים אלו של חרדה ללא סיבה, עלולים להמשך זמן רב ולפגוע בצורה משמעותית באיכות החיים ותפקודם. ולכן אסור להזניח טיפול בחרדה ובלחץ נפשי.

לכן – יש לדעת כיצד לזהות חרדה ולטפל בה.

 

טיפול בחרדה זיהוי ראשוני

 

·         יש לזכור כי ייתכנו תגובות שונות של אנשים למצבי חרדה שונים, אך עם זאת, חשוב לזכור כי תגובות אלו הינן תגובות טבעיות למצבי לחץ.

 

·        בכדי להתחיל טיפול בחרדה יש לזהות את התסמינים למצבי חרדה ולחץ, סימנים אשר גורמים ל:

o       משינויים בהתנהגות

o       שינויים בחשיבה

o       שינויים רגשיים

o       שינויים גופניים

 

טיפול בחרדה

חשוב לזכור כי לכל אחד מאיתנו יש את הכח להתמודד עם חרדה ולחץ, כוחות נפשיים אלו הם חזקים מאוד ולרוב איננו מודעים להם. כדאי לזכור זאת –  טיפול בחרדה יפעל להחזיר את התחושה של שליטה עצמית – וכך החרדה תפחת.

·        טיפול בחרדה באמצעות האפשרות לדבר:  מתן אפשרות לדבר, לשחזר ו"לאוורר" הם כלים חשובים, המסייעים למי שחש במתח ובלחץ ומעניקים לו הזדמנות לדבר על דאגותיו. אם הוא מבקש לחזור ולספר על מה שחש ומה שעובר עליו, חשוב להקשיב לו ולאפשר לו לתאר את רגשותיו בקשר למצב.

 

·        טיפול בחרדה באמצעות מסירת מידע מהימן : אינפורמציה מדויקת הקשורה למצב הלחץ - בין אם מדובר במשבר בחיי המשפחה, בבעיות בריאות, או במצב ביטחוני קשה - יכולה להפוך טיפול בחרדה ליעיל יותר.

 

 

·        טיפול בחרדה באמצעות שמירת שיגרה: שמירה על אורח חיים רגיל - תמיד, אך במיוחד במצבי לחץ, חשוב לשמור על הכוחות הגופניים על ידי שינה מספקת ואכילה מאוזנת. גם שמירה על היגיינה אישית ועל הופעה נאותה משפרים את ההרגשה הכללית.

 

·        טיפול בחרדה באמצעות חברים וקרובים:  אין כמו חברה טובה בכדי להרגיש כי המצב בשליטה ויש מי שיעזור בכל דבר שצריך.

 

 

·        טיפול בחרדה באמצעות רגיעה ותרפיה: מי שיודע לבצע תרגילי הרפיה יכול להסתייע בכך על מנת להקל את תחושת הלחץ. תרגול נשימות, הרפיית  שרירים ועיסוי הגוף מסייע רבות.

 

 

·        טיפול בחרדה באמצעות ייעוץ מקצועי: אם תחושות הלחץ קשות מאוד ומקשות על התפקוד היום-יומי, חשוב מאוד וכדאי כדאי להיוועץ ברופא לגבי הטיפול הרצוי והמתאים.

טיפול בחרדה ובלחצים – זה בידיים שלכם !


תגובות
אין תגובות לפוסט

למעלה