יעוץ פסיכולוגי בצ
המומחים של אביליקו
עבודה נגישה
אהבה בלי מגבלות
המדריך לחופשה נגישה

הבלוג של ד"ר מרים מורבר



 במשך שנים מזוהים אנשים בעלי מוגבלות תחילה באמצעות מוגבלותם ואחר כך כבני אדם. שימת דגש על המגבלה מתעלמת מכוחותיו של האדם ומיכולותיו. המוגבלות אינה מגבלה אלא הסביבה …

שנים רבות של עבודה עם אנשים בעלי פיגור שכלי ועיסוק חדש באימון אישי חוברות להן לסגירת מעגל מקצועי ולמימוש חלום: גיבוש תכנית מקצועית המציעה אימון אישי לאנשים בעלי מוגבלות.
"נכות", "מגבלה", "מוגבלות", "צרכים מיוחדים"- איזה מונח מתאר בצורה הטובה ביותר את האנשים ומשקף את האני מאמין הערכי-המקצועי שלי? בחרתי ב"מוגבלות", בחירה המצביעה על מכשולים סביבתיים, כמו עמדות, חוקים וארכיטקטורה המהווים את המגבלה העיקרית. "מוגבלות" משקפת את האמונה בכוחותיו וביכולותיו של האדם ואת היותו אדם התורם לחברה, היכול לחלום, לבטא את מטרותיו ואת העדפותיו ולחיות חיים מאושרים מלאי משמעות.
עולמם של אנשים בעלי מוגבלות מלא כותרות ואבחנות. מה צופן העתיד עבורם? עד כמה הם חיים לפיו, עד כמה התנהלות חייהם מושפעת מתקוות ומחזון? שאלות אלו מקבלות משנה תוקף כשחלק ניכר מתוכם חי, לומד, מבלה ועובד במסגרות חינוכיות, טיפוליות, שיקומיות או תעסוקתיות מיוחדות, מבודדות ומשולבות כאחד.
המונח מוגבלות (disability) מתייחס לאנשים שונים. אנשים בעלי אוטיזם, בעיות התנהגות והתפתחות ובעיות נפשיות, מחלות נפש; אנשים בעלי נכויות גופניות (שיתוק מוחין, ניוון שרירים או מחלות ניווניות אחרות, מחלות במערכת העצבים והשרירים ובעיות במוטוריקה הגסה) ונכויות גופניות מולדות; אנשים בעלי נכויות תקשורתיות (שפה ותקשורת, שמיעה, למידה);אנשים בעלי נכויות חושיות (עיוורון, כבדות ראייה);אנשים בעלי נכויות מנטאליות (פיגור שכלי) וקוגניטיביות (פגיעה מוחית טראומטית).
הצלחתו של מתאמן בעל מוגבלות תלויה בראש ובראשונה ביכולתו, במשאביו האישיים ובכישוריו. היא גם תלויה בעמדות ובגישות, במידת התלות וההשגחה של הסביבה בה הוא חי. הצלחתו בחיים תלויה באמון, בהבנה, ברגישות ובתמיכה לה הוא זוכה מבני משפחתו ומאנשי הצוות הרבים הנמצאים במגע איתו. נוכחותם של תנאים אלו יכולה למנף את התקדמותו. היעדרותם יכולה לסקל ולמנוע השגת תוצאות רצויות.
אימון אישי מופיע בצורות שונות. האימון המקובל לאנשים בעלי מוגבלות שם דגש על אסטרטגיות ועל מיומנויות. האימון המוצע כאן הוא אימון תוצאתי לכל דבר. בחרתי לקרוא לו אימון אישי לחיים. ללא פשרות או קיצורי דרך. אותם עקרונות, אותה שפה ואותו מתווה שיש באימון אישי המיועד לכלל האוכלוסייה; הכרות, בחינת ערכים פנימיים וחיצוניים, הכנת סל משאבים, בניית חזון, מטרה אימונית,יעדים ותכנית פעולה.חתירה לקראת הישגים. תוצאות. הצלחות.
אימון לחיים לוקח בחשבון את המוגבלות כנקודת פתיחה ושם דגש על כאן ועכשיו. האדם בעל המוגבלות לומד לאתר את נקודות העוצמה שבתוכו, לומד כיצד להפוך את חייו למלאי משמעות עבורו ואת החלום והחזון האישי לתכנית חיים.
אימון אישי לחיים מתאים לכל אדם בוגר המעוניין ליצור שינוי בחייו ואינו יודע כיצד, לכל המעוניין לשפר הישגים ולהגיע להצלחות.
אימון אישי הוא דיאלוג בין מאמן למתאמן. חשוב,אם כן, שתהייה בין השניים יכולת ניהול שיחה, הבנת הנאמר, הכללה והפשטה, שאילת שאלות ומתן תשובות. הבעה בעל פה או לחילופין הבעה בכתב.
מתווה האימון האישי
תכנית האימון היא אישית, מותאמת לצרכיו הייחודיים של המתאמן ולקצב התקדמותו.
מסגרת התכנית כוללת מערך של 12 מפגשים (עם אפשרות ליותר) ומערך של חמישה מפגשי מעקב בתדירות משתנה. משך זמן פגישה נע בין 45 דקות לשעה, כשמבנה הפגישה קבוע כמו גם מקום,יום ושעה.הזמן מותאם אישית למתאמן.

השלב הראשון באימון אישי לחיים של אדם בעל מוגבלות הוא שלב מיפוי ואיתור עקרונות פעולה המשפיעים על חייו. גילוי וחשיפה של צרכים, כישרונות, הישגים, חסמים ומשאבים אישיים כגון תחומי עניין,תחביבים, עזרה ותמיכה של איש צוות ,משפחה ועוד, וזאת תוך כדי תהליך הכרות עם המתאמן. עם התקדמות המפגשים מקבלות שאלות כגון "מה אתה הכי אוהב?", "מה אתה שונא?", "מה החלום שלך?", "מה היית רוצה לעשות ועוד לא עשית?" משנה תוקף והופכות להיות מעוגנות בחיי ההווה ומחוברות לכיוון חזוני עתידי.
בדומה לשדה האימון הרגיל, לא כל המתאמנים מגיעים עם מטרה מוגדרת. אי לכך, גם במקרה
זה, ברור והגדרת המטרה היא חלק ממטרות האימון.
חיפוש אחר חזון אישי ובניית הדרך למימושו משותפים לכולנו. שאלות כגון "מה החלום שלך?" או ""מה היית רוצה לעשות עם חייך?" הן שאלות שלא תמיד מובנות, פשוטות וקלות למענה,כמו גם ליישום. לכן חשיבותם רבה, ויש להקדיש לזה את כל הזמן הדרוש.
אני מאמינה כי מטרת האימון לחיים היא להפגיש אנשים עם מוגבלות עם חזונם האישי, לחברם לתקוותיהם ולחלומותיהם,שלא תמיד העזו לטפח או לחלוק עם אחר, ולעזור להם למצוא את הדרך הנכונה להצלחה. אזי ערכים שאנו כה מרבים לדבר בהם כמו שוויון, עצמאות,איכות חיים ואושר יגיעו לידי מימוש.

אימון אישי הוא חלק מתכנית אישית כוללת, בכל אחד מתחומי החיים: עבודה, חיי חברה, חברות/זוגיות, שיפור דימוי וביטחון עצמי, בריאות ודיאטה ועוד. אופן בניית התכנית יכול להיעשות עם המתאמן ואיש הצוות, יכול להתבצע תיאורטית או מעשית, לפי צרכי המתאמן ותפור למידותיו. במידה שהאימון מתבצע במסגרת דיור חוץ-ביתית, מומלץ על מפגש מקדים עם צוות מוביל/מקצועי, וראיון עם המועמדים לאימון.

כלי האימון הם בעיקר שימוש בשפה פשוטה, בשאלות המיועדות להגיע לשורש העניין ולהשיג תוצאות מרביות, שימוש בשאלות הרוצות להבהיר עקרונות פעולה ולכוון לקראת חזון. אני בעבודתי נעזרת במבנה פגישות קבוע ובאמצעי המחשה שונים כמו ציור, כתיבה, משחק או קלפים. קיימים היום בשוק קלפים רבים שאינם מותאמים לאנשים עם מוגבלות. במיוחד, קלפים בהם נמצא עודף פרטים על הקלף, או ציורים שאינם מוכרים לעולמו של המתאמן. לא כולם יודעים קרוא וכתוב ולא תמיד הכתוב מתאים לאדם עצמו. לשם שימוש נבון בקלפים מיינתי ובחרתי קלפים לפי מטרה והתאמתי אותם לכל מתאמן ומתאמן .


תגובות
4.
הכשרת מאמנים לבעלי מודבלויות (לת)
עדנה פניכל   18.06.11 | 00:33
מרים שלום
ראשית תבורכי על עשייתך.
שמי עדנה פניכל אני אם לילד אוטיסט ובעיסוקי אני מנהלת בית ספר ממלכתי לחינוך מיוחד בחיפה.בעיסוק נוסף שלי אנימשמשת כראש תחום אימון לבעלי מוגבלויות באיגוד המאמנים המקצועיים בישראל- איק"א.
אנו פותחים בחודש ספטמבר הכשרת מאמנים ראשונה בארץ להסמכה כפולה בה יוסמכו אנשים מתחום החינוך והטיפול באימון אישי רגיל עם התמחות לאימון אנשים עם מוגבלויות ויקבלו תעודת מאמן מומחה מאיגוד המאמנים. את האימון הרגיל יוביל ד"ר ארתורו באך מנכ"ל איק"א ואת תחום האימון לבעלי מוגבלויות אני אוביל בשילוב מרצים נוספים וביניהם פרופ' שונית רייטר מאונ' חיפה. היוזמה הינה שלי מתוך ראיית הצורך להכשיר בארץ מאמנים מקצועיים ואחראים לתחום אימון ייחודי זה.
התוכנית תתבצע ב"אחוה" חיפה- האיגוד הרב תחומי לאנשים עם מוגבלות. תודה עדנה0528720570
3.
תשובה למיכאל (לת)
ד"ר מרים מורבר   31.05.10 | 19:10
שלום לך מיכאל,
קראתי את שתי תגובותיך והתרגשתי. צר לי אם במהלך החיים ישנם אנשים הפוגעים, ללא כוונה באנשים אחרים, אם הם רשויות או אנשי מקצוע .
העבודה שלי היום, במיוחד בתחום האימון, מבוססת על עיקרון השיוויוניות,האמונה ביכולת האחר לדעת מה טוב לו ויכולתו להיטיב את חייו.היא באה לידי ביטוי בתכנית שנבנתה לשם כך, השמה דגש על המשותף האנושי ולא על 'הבעיה כצורך מיוחד'.
מרים
2.
בנוסף (לת)
מיכאל רנסקי   30.05.10 | 17:28
אני חושב כי החיים בכלל לא מאירים ל"נכה" פנים, וזה מאוד עצוב שאין מספיק הקשבה וסובלנות ויישר נותנים ל"נכה" תווית כאדם "מפגר" או סתם "נכה" או בלשון יותר עדינה בעל צרכים מיוחדים כאילו להבדילו מכל אדם רגיל ובריא. אז מה הפירוש "בריא", האם האדם הבריא אינו אם מיגבלות מסויימות? האם האדם הבריא הוא כל יכול? אני חושב שהאנשים בדרך כלל רואים את המעטפת החיצונית והנוצצת ולא את המעטפת הפנימית והאנושית.

מיכאל
1.
ה"נכה" כמו כל אדם אחר! (לת)
מיכאל רנסקי   30.05.10 | 17:01
כשנולדתי בשנת 51 לא ידעו הרבה אודות "שיתוק מוחין" ותודות לעזרה ותמיכה מצד ההורים הגעתי עד הלום. כמו כן אימי אחת ממייסדות "אילן" שהוא עוזר להמון נכים כדי לשקמם. אני חושב כי את לא מגלה כל חדש בנוגע למודעות, ולצערי הרב אני ניתקל שוב ושוב באותה תופעה המצערת והלא סובלנית כלפי ה"נכה" הרוצה להיתעלם מכל התוויות למינהם שרק משפילות ואינן מקדמות. בירשותך אשמח להיות איתך בקשר ואספר לך אודותי ואגיד לך כמה שזה מפריע לי. כשנולדתי לא ידעתי בכלל להישתמש בכל המיומנויות שהם הכרחיים לפיתוח ולהתקדמות, כמו כן זוכר אני שהצטרכתי לעבוד קשה על מנת שאוכל לנהל חיים כמו כל אדם אחר וכמובן הצטרכתי לשתף פעולה עם הורי, רק חבל שאבי ז"ל נפטר והיצטרכו להביא אותי למיסגרת מוסדית כי היו לי קשיים מסויימים, אך אני התעקשתי כדי ללמוד משהו מועיל והיום כשאני בן 58 אני כותב במחשב וגם גולש באינטרנט וכן אני מכבס ומגהץ והולך לקניות לבד וכמובן נוסע פעמיים בשבוע למרכז ספורט של "אילן".

מיכאל

למעלה