יעוץ פסיכולוגי בצ
המומחים של אביליקו
עבודה נגישה
אהבה בלי מגבלות
המדריך לחופשה נגישה

ניתוח מטלות - אסטרטגית למידה עבור אנשים עם מוגבלות קוגניטיבית


טלי  מאיר מתוך הבלוג של טלי מאיר



 

בהמשך לפוסט הקודם, אני רוצה להציג סקירה של אסטרטגית ניתוח המטלות המתאימה מאד ללימוד מטלות עבור אנשים המתקשים בלמידה בכלל ואנשים עם פיגור שכלי בפרט. 

 

בסרט הוידאו המצורף דר' מארק גולד מציג את שיטת "ניתוח המטלות". יש לציין כי שיטה זו כבר מיושמת ברבים ממרכזי התעסוקה לאנשים עם מוגבלויות בארץ.

 

להלן הרעיונות המרכזיים של גישת ניתוח המטלות לללמידה :

בביטוי 'ניתוח מטלות' נעשה שימוש מגוון המתכון לדברים שונים. בסרט זה  הביטוי 'ניתוח מטלות' מתייחס לשיטה ספציפית המוצגת פה אשר תוכננה במטרה לאמן אנשים שהלמידה קשה להם.

אנו מגדירים ניתוח מטלות כ"כל הפעולות שיש בכוחן להביא לכך שהלומד ירכוש מיומנות בביצוע המטלה".

ככל שללומד קשה יותר ללמוד את המטלה, כך נדרש מהמאמן יותר תחכום והשקעת מחשבה בתכנון התהליך.

 

ישנם שלושה מרכיבים מרכזיים בשיטת ניתוח המטלות:

1. שיטה

2. תוכן

3. תהליך

 

שיטה- מתייחס לדרך ביצוע המטלה, למשל כאשר רואים בסרט את מליסה מציע מיטה,אתם רואים אותה עובדת בשיטה אחת. בשימוש בשיטה אחרת יש דרישות אחרות מהאדם המציע את המיטה. כאשר המיטה מוצעת- זו אותה מיטה. כלומר, ישנן דרכים או שיטות שונות לביצוע המטלה אשר סופה אותה תוצאה.

מספר השיטות האלטרנטיביות הוא פונקציה של מידת היצירתיות והניסיון של האדם העורך את ניתוח המטלה. למטלות מוכרות קשה יותר להעלות מגוון רחב של שיטות משום שאנו נוטים להיצמד לשיטות שבהן התרגלנו להשתמש לביצוע דברים במקום לחשוב על מגוון האפשרויות האחרות שבהם אנשים המתקשים ללמוד יצליחו ללמוד לבצע את המטלה.

 

תוכן- מתייחס למספר הצעדים שלהם אנו מחלקים את ביצוע המטלה. משמעות מרכיב התוכן בניתוח מטלות הוא חלוקת המטלה ליחידות תוכן קטנות ברות לימוד. למשל: אם אנו רוצים ללמד אדם עם מגבלה מוטורית ביד אחת שתיית קולה מכוס (בידו המוגבלת), נעשה ניתוח מטלה שיכול לכלול את הצעדים הבאים:  תזיז את היד לעבר הכוס, תפתח את כף היד, אחוז בכוס, תזיז את הכוס ליד המוגבלת, תסגור את האצבעות, תרים, תקרב לפה, תטה את הכוס, תשתה, תיישר את היד, תחזיר אותה לשולחן, תשחרר את אחיזת האצבעות, תזיז את היד הצידה.

  מספר הצעדים שלהם אנו מחלקים את ביצוע המטלה הינו שרירותי. אנו יכולים לחלק למעט או להרבה צעדים לפי בחירתנו. החלוקה ליחידות ברות לימוד תלויה בהחלטה של המאמן, וניתן לבחון אותה מאוחר יותר במהלך תהליך הלמידה.

 

תהליך- בניתוח מטלות משמעותו תכנון אסטרטגיות ללימוד התוכן. תהליך מתייחס לדרך שבה אנו מלמדים את המטלה.  יש שני תתי נושאים בתוך תהליך: א. פורמט  ב. משוב או קריטריון

א.      פורמט- לדוגמא: פורמט לימוד בדרך של 'שרשרת לאחור'. הכוונה היא שמלמדים את האדם את החלק האחרון במטלה עד שהוא לומד אותה, לאחר מכן את החלק שלפני האחרון וכך הלאה כאשר המאמן עושה את החלקים הראשונים.

פורמט אחר הוא 'כל המטלה'. הכוונה היא שהאדם עושה את כל המטלה, כל פעם כאשר בכל פעם הוא נזקק לפחות עזרה ויש פחות טעויות.בכל פעם צריך לספק די אינפורמציה ומשוב כך שלימוד המטלה ימשיך להתפתח.

ב.       קריטריון- סט של החלטות המאפשרות לענות על השאלה 'איך אדע  שהלומד למד מה שאני מנסה ללמד אותו?!

יש לנו שתי הגדרות לקריטריון. האחת,  קריטריון הוא נקודה שרירותית הנקבעת מראש שלפיה אתה מניח כי התרחשה למידה. למשל: אם לפני הלמידשה אתה מחליט שאם האדם ביצע את המטלה 8 פעמים ברצף ללא טעות ועזרה אפשר לומר כי הוא למד את המטלה. זה הצעד הראשון.

ההגדרה השניה של קריטריון במערכת זו היא קריטריון לכל יחידת לימוד הוא שהלימדה צריכה להתרחש בנסיבות הטבעיות בהן אתה מצפה שההתנהגות או המטלה תתבצע. למשל: נלמד צחצוח שיניים בחדר האמבטייה ולא בכתה.

חשוב לאסוף נתונים על קצב הלימוד ותהליך הלימוד. בדיקת הנתונים מאוחר יותר תאפשר לקבל תמונה ברורה על תהליך הלמידה.

 

 

לסיכום, ניתוח המטלות המלא מתבסס על שבעה שלבים:

1.       שיטה- כיצד תבוצע המטלה?

2.       תוכן-כיצד אחלק את השיטה לשלבים ברי למידה?

3.       תהליך-באיזה פורמט אשתמש ללמד ת התוכן ובאיזה סוגים של משוב/קריטריון אשתמש?

4.       אימון בפועל

5.       במידה והלימוד לא הצליח חוזרים על תהליך ניתוח המטלה- עורכים בדיקה האם יש פורמט שיכולתי להשתמש בו ולא השתמשתי בו עדין ובאיזה צורות של משוב אני יכול להשתמש שטרם השתמשתי.

6.       שינוי בחלוקה ליחידות לימוד ברות לימוד- אם הלימוד לא הצליח ניתן לשנות את החלוקה ליותר יחידות קטנות.

7.       בדיקה, האם יש שיטה שונה לחלוטין לביצוע המטלה שלא חשבתי עליה. זה ידרוש חזרה לשלב 2 ועריכה מחדש של ניתוח המטלה.

 


תגובות
אין תגובות לפוסט

למעלה