יעוץ פסיכולוגי בצ
המומחים של אביליקו
עבודה נגישה
אהבה בלי מגבלות
המדריך לחופשה נגישה

"תנסה בדרך אחרת"- גישה ללימוד מטלות לאנשים עם פיגור שכלי


טלי  מאיר מתוך הבלוג של טלי מאיר



פוסט מצויין על למידה אצל אנשים עם פיגור, הנחות ומציאות (עורך האתר)

אחד הקשים של אנשים עם פיגור שכלי הוא למידה של דברים חדשים, בין אם זו למידה בהוראה ישירה או למידה ספונטנית.

דר' מארק גולד מהמועצה הממשלתית לנכויות התפתחותיות של מינסוטה התחיל את דרכו כמורה לחינוך מיוחד בלוס אנג'לס. הוא פיתח את הגישה לאימון שיטתי וניסח את הערכים עליהם מבוססת הגישה- "נסה בדרך אחרת". בהחלט מרשים שהגישה פותחה במהלך שנות ה-70, וגם כיום יש מה ללמוד ממנה.

ההנחות הבסיסיות עליהן נשענת הגישה:

1. כל אחד יכול ללמוד אבל עלינו לגלות כיצד ללמד.

2. לתלמידים עם מוגבלויות התפתחותיות יש יותר פוטנציאל ממה שאנו משערים.

3. לאנשים עם מוגבלויות צריכה להיות ההזדמנות להחליט איך לחיות את חייהם.

 

מארק גולד מדגים בקטעי הוידאו (באנגלית) את הפילוסופיה שלו ואת עקרונות הגישה. 

 

להלן סיכום הרעיונות המרכזיים בסרט: כולנו רואים את המגבלות של אנשים עם פיגור שכלי בצורה די אוטומטית. בעבודה על פי עקרונות הגישה, רואים כי אנשים עם פיגור שכלי בינוני וקשה לעיתים מצליחים במטלות מסוימות לא פחות טוב ולעיתים יותר טוב מאשר אנשים ללא מגבלות קוגניטיביות.

בסרט רואים כיצד דר' מארק גולד מלמד את יוג'ין בן ה-29, עם מנת משכל 32 ואת ברברה בת ה-19 עם מנת משכל 11, להרכיב מעצור אופניים.

אפשר לראות כי המאמן והמאומן עובדים יחד וכי קיים קשר חיובי בינהם, ישנו שימוש מינימלי בשפה- תנסה בדרך אחרת היא גישה לא ורבלית ללימוד, הפידבק ניתן בצורה ידנית על ידי מיקום האצבעות במנח הנכון. בדרך זו השיטה עוקפת את מגבלות ההבנה המילולית.

מיקוד הקשב במטלה מסוימת הוא לעיתים קרובות בעייה. כאשר אין מיקוד קשב קשה מאד לקלוט אינפורמציה חדשה- בגישה זו מקפידים על צמצום ביצירת קשר עין בין המאמן למאומן וזאת על מנת למנוע מוסחות. המטרה היא ליצור מצב בו העינים ממוקדות במטלה ולא במאמן- כאשר האדם ממוקד במטלה מתרחש הלימוד.  כתוצאה מכך אפשר לראות את רמת הריכוז הגבוהה במטלה- המאומן מעורב במטלה בכל שנייה ושנייה. כמו כן, המאמן אינו מגיב מילולית כאשר המאומן פונה אליו- שוב, על מנת לא ליצור מוסחות (עם זאת יש גם פידבקים מילוליים במקומות המתאימים).

בתחילה המאמן מספק את מירב האינפורמציה ובהדרגה כמות האינפורמציה פוחתת והמאומן צריך למצוא את הדרך בעצמו. מה שמאפשר את זה- הלימוד לנסות בדרך אחרת. זהו אספקט חשוב של התוכנית- ללמד את המאומנים לנסות אלטרנטיבות אחרות- במיוחד כאשר מדובר באנשים שלרוב אין להם יכולת לחשוב על אלטרנטיבות (גם אם זה בגלל שהסביבה לא לימדה אותם שיש אלטרנטיבות) כך שכאשר הם טועים הם לא ממשיכים לנסות. ההנחה היא שאם הם ילמדו לנסות בדרך אחרת הם לבסוף ימצאו את הדרך הנכונה.

כאשר מגיעים ללמידה של המשימה - מה שמכונה "הקריטריון", למעשה המאומנים עוברים משלב של פידבק חיצוני לשלב של פידבק פנימי בו האדם מבצע בצורה עצמאית את המטלה.זה בעצם סימן שיש הפנמה של ההתנהגות החדשה וזוהי למידה!.

 

מה דעתכם? אשמח לתגובות.

טלי

 

 

If you could only know me
For who I am instead of
   for who I am not
There would be so much more to see
Cuz there’s so much more that I’ve got.

So long as you see me as
   mentally retarded
Which supposedly means
   something I guess
There’s nothing you or I could ever do
To make me a human success.

Someday you will know
That tests aren’t built to let me
   stand next to you.

By the way you test me
All they can do is make me look bad
Through and through.

And some day soon I’ll get my chance
When some of you finally adapt.

You’ll be delighted to know
That though I’m MR
I’m not at all handicapped

 

 Dr Mark Gold

 


תגובות
1.
ישום שיטת למידה זו בתוכנית קידום אישית בהוסטלים של "אקים" (לת)
הנסיך הקטן   14.07.10 | 12:01
האם מישהוא ניסה או מנסה שיטה זו כיום בהוסטלים או מעונות של "אקים" ישראל ?
האם מישהוא במשרד הרווחה קרא את המאמר הזה בזמן ששתה את התיא היומי...?

למעלה