יעוץ פסיכולוגי בצ
המומחים של אביליקו
עבודה נגישה
אהבה בלי מגבלות
המדריך לחופשה נגישה

סידרת ספרי גומא- ספרים מותאמים לצעירים עם פיגור שכלי או לקויות אחרות.


טלי  מאיר מתוך הבלוג של טלי מאיר



לספרות השפעה פסיכולוגית חזקה על ילדים ומבוגרים כאחד. ספר טוב מעשיר את עולמנו הפנימי, מאיר חלקים שונים בנפש, מאפשר לנו לבחון סוגיות חיים שונות ולעיתים לראותן מזוית שונה. באמצעות הטקסט, דרך הזדהות עם הדמויות ועם הקונפליקטים איתן הן מתמודדות, אנו פוגשים את עצמנו. כך, הבעיות האישיות לעיתים מוארות באור חדש מה שמאפשר מציאת דרכי התמודדות חדשות וגדילה אישית.

 

עד כה, למתבגרים ומבוגרים עם מגבלות קוגניטיביות לא היו אפשרויות רבות להחשף לתכנים ספרותיים המתאימים ליכולותיהם הקוגניטיביות וגם פונים לעולם התוכן שמעניין אותם שהוא מעולמם של מתבגרים ומבוגרים - אינטימיות וזוגיות, התמודדות עם יציאה מהבית ויציאה לעצמאות ועוד.  

 

סדרת ספרי גומא בהוצאת מט"ח היא יוזמה מבורכת וסנונית ראשונה (יש לקוות) בתחום הזה של הנגשת הספרות לאנשים עם מגבלות קוגניטיביות. הסדרה פונה למתבגרים ומבוגרים צעירים בגילאי 15-25 ועוסקת בנושאים הקרובים לעולמם של צעירים בגיל זה, ומתאימה להם מחד מבחינת הנושאים ומאידך מבחינת הרמה. בכל ספר בסדרה יש שני סיפורים. הספרים מאוירים והם מלווים בתקליטורים שבהם קריינות של הסיפורים. הקריינות מלווה בעיטור מוסיקלי וכן יש סימן צלילי במעבר מדף לדף, שיקל על המאזין לעקב אחר הקריינות בספר, אם יחפוץ בכך.

 

 

הנה קטע קצר מתוך אחד הסיפורים :

 

סיפור על אהבה ואוטובוסים/ורדה בן חור

...בלילה נטע חלמה חלום: נטע נוסעת בחלום באוטובוס בקו תשע-עשרה לעבודה. היא מסתכלת על השעון ורואה שהשעה בדיוק שבע וחצי. השעון הוא שעון חדש, שאימא של נטע קנתה לה ליום- ההולדת, כדי שתדע כל הזמן מה השעה, עכשיו כשהיא עצמאית. אימא חוששת שחס-וחלילה יהיה שבע וחצי או שמונה או שלוש, ונטע לא תדע. אנשים עצמאיים יודעים כל הזמן מה השעה. אז בחלום, נטע ישבה באוטובוס בספסל מול הדלת האחורית, שיהיה לה קל לרדת בתחנה שלה, והיא נדחפה טוב-טוב לחלון, צפוף-צפוף, כדי שיהיה מקום לעוד מישהו לשבת, כי רותם- המדריכה-נשמה אומרת שצריך להתחשב.

ובחלום, האוטובוס עצר בתחנה ליד הקניון ואז פתאום נהייתה מוסיקה של סרט אהבה עם כינור וחליל. ובהליכה איטית, כמו שרואים לפעמים בסרטים, עלה  לאוטובוס בחור חתיך-נסיך-נשמה עם מכנסי ג'ינס וחולצה עם צווארון כתום, והוא היה דומה שתי טיפות מים לשחקן מהסרט של מוצאי-שבת בטלוויזיה, זה שהבנות בדירה ראו באמת, לא בחלום. הן ראו את הסרט יחד עם רותם-המדריכה-נשמה. ובסרט, לא בחלום, השחקן נתקל בבחורה שחקנית וכל הספרים שלה התפזרו על הרצפה והוא התכופף לעזור לה להרים אותם וגם היא התכופפה והעיניים שלהם נפגשו ונהייתה מוסיקה של אהבה עם כינור וחליל, ונטע הרגישה צמרמורת בכל הגוף וקראה: הוֹפָּה! וכל הבנות בדירה וגם רותם-נשמה ענו לה: הוֹפָּה – נִינַהנָיינָיי.
רק לילי אמרה: "שקט, תירגעו. זה רק סרט. הוא רק שחקן, ובכלל, הוא בחור רגיל. לא בשבילנו. אין מה לעשות. צריך להתמודד."

ובחלום של נטע, הנסיך החתיך היה מאוד דומה לשחקן מהסרט. הוא הלך באוטובוס לאט-לאט, חיפש לו מקום לשבת. הוא הסתכל מסביב על כל הספסלים ואז העיניים שלו בחרו פתאום להסתכל על נטע ונהייה בהם המון אור, והוא שאל את נטע: "אפשר לשבת"? הוא שאל אותה את זה באנגלית, כמו בסרט, אבל בחלום זה היה נהדר, כי נטע פתאום הבינה אנגלית. ככה זה בחלומות. האנגלית בחלום נשמעה בדיוק כמו עברית, כך שלא הייתה לנטע שום בעיה להבין מה הנסיך אומר.

נטע לא ענתה לנסיך החתיך, כי זה היה באוטובוס והיא הייתה לבדה, והיא כבר ידעה שלא מדברים עם זרים באוטובוס, אפילו אם זה רק חלום. את זה היא למדה כבר בשיעור הראשון שרותם-נשמה לימדה אותה ב"הדרכת עצמאות".
הבחור הסתכל עליה בעיניים שלו, שפתאום נהיו כחולות-כחולות והיו בהן שתי דמעות גדולות, דמעה אחת בכל עין, והוא אמר לה באנגלית (שנשמעה כמו עברית):
"למה את לא עונה לי, נטע נסיכה-חתיכה? אני כל כך רוצה לשבת על ידך. זה החלום שלי - לשבת על ידך". עכשיו המוסיקה של הסרט נהייתה פתאום יותר חזקה ונטע לא שמעה טוב מה הוא  עוד אמר. אז נטע הנמיכה בחלום את המוסיקה ושמעה אותו יותר טוב. זהו. ככה.

"את המלכה שלי, נטע", אמר לנטע הנסיך-החתיך, "בואי לגור בארמון שלי", ולא שכח להוסיף את מילת הקסם: "בבקשה". הוא המשיך ואמר: "אני ארים לך את הספרים כל פעם שהם יִפְּלו לך, וגם אם דברים אחרים יִפְּלו לך, כמו כוסות או מברשת שיניים, אני ארים לך. ואז העיניים שלנו ייפגשו ויהיה סיפור אהבה בינינו. כדאי לך. יש לי ארמון עם המון חדרים: חדר סרטים וחדר בריכה וחדר המבורגר וחדר לרותם-המדריכה-נשמה שתגור איתנו." כך אמר הנסיך והתיישב ליד נטע.
"ומה עם חדר ללילי? ומה עם חדר לאימא שלי?", שאלה נטע ומייד נבהלה, כי הבינה שהיא דיברה עם מישהו זר באוטובוס – וזה אסור. החלום הפך פתאום מחלום טוב לחלום רע, והמוסיקה של סרט האהבה נעשתה כל-כך חזקה שנטע התעוררה בבהלה.

**

על ספרי גומא באתר של המו"ל, המרכז לטכנולוגיות חינוכיות:

http://www3.cet.ac.il/SubFieldsPage.aspx?ID=2.2.5

קישורים לכתבות על ספרי גומא:

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3606403,00.html.

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3606429,00.html 

http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/930/599.html

http://www.aisrael.org/Index.asp?CategoryID=851&ArticleID=15824


תגובות
1.
תודה על ההמלצה (לת)
לימור רייז   12.05.10 | 22:34
אמליץ להורים ואנשי חינוך
בברכה
לימור רייז

למעלה