יעוץ פסיכולוגי בצ
המומחים של אביליקו
עבודה נגישה
אהבה בלי מגבלות
המדריך לחופשה נגישה

מחשבות על טיפול באנשים עם פיגור שכלי


טלי  מאיר מתוך הבלוג של טלי מאיר



טיפול באנשים עם פיגור שכלי - דגש על המיוחד באדם (עורך האתר)

כשאני חושבת על הטיפול באנשים עם פיגור שכלי חשוב לי לשים דגש על ראיית המיוחד והייחודי באדם, מעבר לסטיגמא, מעבר למגבלות, מעבר למראה ולהתנהגות הנראים מוזרים לפעמים למתבונן מהצד. כי לכל אדם יש נפש שחשה, הבנה ורצונות משלו, גם אם לפעמים הוא מתקשה להביע את רצונותיו ורגשותיו בצורה שקל לנו להבין. 

על מנת שנוכל לראות את האדם על מאפייניו הייחודים, חוזקותיו וגם חולשותיו חשוב שנעריך תחילה את אופי וחומרת הליקוי-המגבלה השכלית. נתחשב גם באטיולוגיה (הסיבות-אם ידועות) לליקוי והכי חשוב, השלכות הליקוי על תפקודו בתחומי החיים השונים, מצבו ורווחתו הנפשית ואיכות חייו. חשוב לנו להבין כיצד הללו באים לידי ביטוי בסביבה האנושית-חברתית והפיסית שבה חי האדם עם הפיגור השכלי (האינטראקציה עם הסביבה).

אצל אדם עם פיגור שכלי אנו מדברים על ליקוי מוחי שנוצר לרוב עקב פגיעה מוחית אורגנית, המתרחשת במהלך ההריון, הלידה או הינקות, שהתוותה את מהלך ההתפתחות. זאת בשונה מאנשים שהתפתחות המוח שלהם היתה תקינה והיכולות הקוגניטיביות התפתחו באופן תואם גיל אך מוחם נפגע עקב חבלה או ארוע מוחי אחר בשלב מאוחר בחייהם (פגיעת ראש). אצל אדם עם פיגור השכלי יכולות הסתגלות וכישורי חיים, לעיתים בסיסיים, לא התפתחו בצורה תקינה- כמובן בהתאם לרמת הפיגור וההסתגלות המצויה על רצף הנע מפיגור קל לפיגור עמוק.

לליקוי השלכות אפשריות על:-מיומנויות קוגניטיביות כמו חשיבה מופשטת, גמישות מחשבתית, יכולת סימבוליזציה, הבנה של תהליכים מורכבים,חוקיות, קודים חברתיים-התנהגותיים, לעיתים יכולות מוטוריות ויכולות שפתיות, ויסות רגשי והתנהגותי, תפקוד יומיומי (ADL), המבנה הנפשי, ההסתגלות לסביבה והיכולת של האדם ליטול תפקידים חברתיים המצופים מאדם בגילו.

- מבנה נפשי -במצב של פגיעה במבנים ותהליכים מוחיים האחראים על כישורים קוגניטיבים, ויסות ההתנהגות, על יכולת המנטליזציה והסימבוליזציה והיכולת להפנים יצוגים מנטלים הדבר משפיע על בניית העצמי ועל כוחות האגו- המבנה הנפשי שתפקידו לנהל את דחפיו, מחשבותיו, רגשותיו של האדם תוך משא ומתן עם הסביבה. תהליכים ומבנים אלה החשובים ביותר להסתגלות וליכולת התמודדות עם האתגרים שהחיים מזמנים עשויה להיות פגועה באופן חלקי או יותר מכך. כמובן, מידת הפגיעה היא אינדיבידואלית לכל אדם ואדם ביחס לגורמי הפיגור, ההיסטוריה האישית, מידת הטיפוח, התמיכה שמקבל מהסביבה ועוד.

כמובן שחשוב להדגיש כי לצד הליקוי שיוצר מוגבלות יש כוחות ויכולות. יש אנשים רבים עם יכולות טובות מאד בתחומים מסוימים, ביחד עם ליקויים או יכולות נמוכות יותר בתחומים אחרים. כשאנו עובדים עם אנשים עם פיגור שכלי, המוגבלים ביכולותיהם בתחומים מסוימים חובתנו לאתר ולהדגיש את הכוחות- המקומות מהם אפשר לצמוח ולהתפתח. באשר לליקויים- ישנם תחומים שניתן לקדם באמצעות למידה מותאמת של כישורי חיים, קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, התערבויות פסיכולוגיות ופסיכו-סוציאליות, ועוד. במקרים אחרים נדרש לתת תמיכות סביבתיות (כמו טיפול ועזרה במיומנויות יומיומיות, תעסוקה מוגנת ומותאמת, הכוונה ביחסים חברתיים ועוד) שיאפשרו לאדם להסתגל לסביבה בדרך האופטימלית עבורו, ולמצוא הנאה ומשמעות בעשייה ובקשריו הבינאישייים. מכאן ניתן להבין עד כמה חשוב לעצב ולהתאים את הסביבה הפיזית והחברתית לצרכיו של האדם עם הפיגור. על מנת לעשות זאת חשוב כי העבודה תעשה בשיתוף פעולה עם האדם עם הפיגור השכלי- על מנת לאפשר בחירה ושליטה בחיים, ועם האנשים המשמעותיים בחייו- בני המשפחה, והצוות המטפל כך שתווצר המשכיות ואינטגרציה.


תגובות
1.
מידע חשוב (לת)
דלאל דלאשה   01.06.10 | 13:35
טלי אהבתי המיוחד שבך ואת המידע המיוחד שאת נותנת בפוסטים שלך לנו ולילדים שלנו -תודה.

למעלה