לקות שמיעה בשילוב עם לקויות נוספות


יעל  הלוי מתוך הבלוג של יעל הלוי



ביקורת (עורך האתר)

לעתים מתלוות ללקות השמיעה לקויות נוספות. השילוב לרוב מבלבל אנשי מקצוע שאינם מומחים בתחום לקויות השמיעה. למשל אם ילד לקוי שמיעה להורים חירשים לא מפתח שפה, לעתים תולים זאת בלקות השמיעה שלו, אבל ילד חירש להורים חירשים יש לו את כל הכלים לפתח שפה- שפת סימנים - שהיא שפה לכל דבר. קושי בביטוי עצמי מילולי (שפת סימנים, כאמור, היא שפה מילולית - הסימנים מהווים מילים) עשוי להיות קשור לליקויים אורגניים-נוירולוגיים בחלק שאחראי על הפקת מילים (למשל). קשיים בפיתוח קשרים חברתיים נתלים בלקות השמיעה, אך הם יכולים להצביע על קווים אוטיסטיים בנוסף ללקות השמיעה.

מאבחנים לא מעטים בודקים ילדים חירשים דוברי שפת סימנים, בלי שתהיה להם שליטה בשפת הסימנים או שליטה חלקית בלבד, והם מסתמכים על ההורים, למשל, לצורך תיווך בינם לבין הילד (תיווך שפוגע במידה רבה באמינות הבדיקה), או שהם מסתפקים בתקשורת חלקית, או מתקשרים בכתיבה - תחום שבו לילד/נער לקוי שמיעה יש לעתים שליטה חלקית.

עוד יותר מקומם, בעיני, הוא המקרה של מטפלים שעובדים עם ילדים לקויי שמיעה בלי שתהיה להם שליטה בשפת הסימנים. לעתים אני שומעת ממטופלים שלי על מטפלים שמבקשים מהילד/ה ללמד אותם את השפה, או מתפלאים כאשר הילד הצליח לקרוא שפתיים.. הבורות במקרה זה כוללת לא רק היעדר כל ידע בשפת הסימנים, אלא גם מעט מאד ידע על התחום הרחב ומורכב של לקות השמיעה.


תגובות
אין תגובות לפוסט

למעלה