יעוץ פסיכולוגי בצ
המומחים של אביליקו
עבודה נגישה
אהבה בלי מגבלות
המדריך לחופשה נגישה

הבלוג של צביאל רופא



פגיעה בטיפול (עורך האתר)

 

אנשים חושבים שבתחום הבעייתי המכונה "בריאות הנפש" מתרחשות מדי כמה חודשים "תקלות", ושזה בדרך כלל קורה בעומק המחלקות הסגורות, ותו לא.

 

אך לא כן היא!

הפרובלמאטיות של המקצוע בפועל ניבטת כמעט מכל קליניקה, כמעט מכל טיפול משמעותי. להלן שלושה סיפורי טיפולים מפי שלושה מטופלים ששטחו את כאבם בקפה דה-מרקר, וכל זאת בשנה האחרונה. מדגם מייצג אם תרצו:

 

megim  (לגלגל מסך קצת למטה עד להודעתה)

 

בר רבב

 

גבול היכולת

 

 

אפשר כמובן להגיד שהמטפלים פשוט חרגו מגבולות הסטינג, וזהו. ואולם, אני מעריך שרוב הציבור אולי דווקא יאמר שהמטפלים התרשלו בטיפול וגרמו נזק, ובהתאם יש להענישם ולחייבם בפיצוים מתאימים.

 

ועתה אני שואל: מדוע קיימת שונות כה רבה בין המטפלים להדיוטות ביחס לטיפולים?

 

התשובה פשוטה: מפני שזה תלוי מאיזה מקום ניגשים לענות על השאלה:

 

- מנקודת מבט מקצועית - מישור טיפולי 

 

או 

 

- מנקודת מבט של השכל הישר - מישור המציאות הרגיל 

 

האמת הזו, הזועקת שהמטופל נפגע שלא כדין כמובן מעוגנת היטב במציאות, אך היא אמיתית ונכונה רק במישור של נורמות ההתנהגויות - במישור המציאות הרגיל. שם, באמת אין סיבה למעשים שנתפשים כמכאיבים מידי המטפל ואין הצדקה להם. לכן, בצדק המטופל כועס על המטפל כי מבחינתו הלה עשה לו עוול רב.

 

אבל המטפל אינו עושה את מעשיו (התערבויותיו הטיפוליות) במישור המציאות רגיל, אלא במישור הטיפולי וגם מפרש את מעשיו ומכלכל את מעשיו בהתאם למישור הטיפולי. שם, כללי המשחק שונים לגמרי. שם, שוררים חוקי הטיפול. שם, מאחורי המעשים יש כוונות טובות לעילא ולעילא. שם, למעשים "הלא יפים והמכאיבים" יש רציונל טיפולי/ מקצועי, שלעתים מזומנות הוא טוב ואף מטיב בסופו של דבר, אבל לפעמים כושל באמצע הדרך.

 

בדיוק לכן, ועדת האתיקה של הסתדרות הפסיכולוגים מגנה על חבריה ודוחה בסיטונות את תלונות המטופלים האומללים - אין פלא, היא רואה את כל החריגות רק מנקודת המבט המקצועית...

 

 

 

 

 

 



תגובות
1.
המטופל צריך לעמוד על המשמר! (לת)
אמיר   23.10.10 | 12:44
בטיפול פסיכולוגי אכן עלול להיות ניצול הנטייה הטבעית להקשרות והמשכות של הטיפול מעבר לדרוש גם אם הוא כבר לא עוזר וזאת בשל המוטיבציות הכלכליות של המטפל.
אנו כצרכנים צריכים לעמוד על המשמר ולברר מה האפשרויות בשוק ומה טוב עבורנו, ולא לחשוש לעזוב או לעבור למטפל אחר.

למעלה