קריטריונים לאבחנה של אוטיזם לפי DSM IV


אריה סעדה 18.08.11

קריטריונים לאוטיזם לפי DSM-IV

תרגם אריה סעדה עדכון: 18/08/2011

 

  • א.     התנאי להגדרת אוטיזם הוא הופעתם של ששה (או יותר) מתוך שנים עשר הקריטריונים הבאים כאשר לפחות שניים מהם בתחום היחסים החברתיים (1), אחד בתחום התקשורת (2) ואחד בתחום ההתנהגות (3).
    • 1.     ליקוי מהותי באופי יחסי הגומלין החברתיים המתבטא לפחות בשניים מהקריטריונים הבאים:
      • א.     ליקוי חמור בשימוש במספר התנהגויות לא מילוליות כמו קשר עין, הבעות פנים, תנוחות הגוף ומחוות (רמיזה באמצעות תנועות אברי הגוף) לצורך ניהול יחסי גומלין חברתיים.
      • ב.     כשלון בפיתוח יחסי חברות עם בני גילו התואמים את השלב ההתפתחותי שלו.
      • ג.     היעדר חיפוש ספונטני לשתף אחרים בהנאה (shared enjoyment), בהתעניינות או בהישגים (למשל אין הוא מראה לזולת, מביא או מצביע על חפצים המעניינים אותו).
      • ד.     היעדר הדדיות ביחסים החברתיים והרגשיים.
    • 2.     ליקוי מהותי באופי התקשורת כפי שבא לידי ביטוי לפחות באחד מן הקריטריונים באים:
      • א.     עיכוב בהתפתחות השפה המדוברת או היעדרה המוחלט (שאינו מלווה בניסיון לפצות על כך באמצעות פיתוח דרכי ביטוי לא מילוליות חלופיות כמו מחוות והבעות פנים).
      • ב.     ליקוי בולט, בקרב פרטים עם יכולת דיבור, ליזום או לנהל שיחה ולהתמיד בה.
      • ג.     שימוש בשפה באופן תבניתי (סטריאוטיפי) וחזרתי או שימוש בשפה ייחודית ואישית.
      • ד.     היעדר משחקי דמיון ספונטניים (משחקי כאילו) או משחקי חיקוי חברתיים מגוונים התואמים את הרמה ההתפתחותית.
    • 3.     דפוסי התנהגות, התעניינות ופעילות מצומצמים חוזרים ונשנים ותבניתיים (סטריאוטיפי) כפי שבא לידי ביטוי לפחות באחד מן הקריטריונים באים:
      • א.     התעסקות יתר באחד או יותר תחומי עניין מצומצמים ונוקשים המאופיינת בעוצמה או בהתמקדות חריגה.
      • ב.     היצמדות נוקשה וברורה לטקסים או להרגלים מסויימים ובלתי פונקציונליים.
      • ג.     דפוסי תנועה (מיינריזם) חוזרים ונישנים וסטראוטיפיים (למשל ניפנופים או סיבוב של הידיים או האצבעותאו תנועה של כל הגוף).
      • ד.     התעסקות יתר נמשכת עם חלקי חפצים.
  • ב.     איחור בתפקוד או תפקוד לא רגיל במהלך השלוש השנים הראשונות לחיים לפחות באחד התחומים הבאים: יחסים גומלין חברתיים, שימוש בשפה לצורך תקשורת חברתית, או במשחק סימבולי או של דמיון.
  • ג.     ההפרעה אינה מוסברת טוב יותר על ידי תסמונת רט או הפרעה ניוונית של הילדות.

המשך מידע באתר

קריטריונים להפרעות התפתחות מקיפה (אוטיזם) באנגלית לפי ה-DSM-IV 
קריטריונים להפרעות התפתחות מקיפה בעברית לפי ICD9
קריטריונים להפרעות התפתחות מקיפה באנגלית לפי ICD9





תגובות

יש להתחבר לאתר על מנת להוסיף תגובה חדשה

אין תגובות לכתבה
למעלה