אתר הקהילות והמומחים
המקיף בישראל בתחום המוגבלויות
הרשם
מעוניין להפנות שאלה לקהילה?
חפש
חפש הכל    חפש אנשים    חפש בשאלות ותשובות

אוטיזם

המאפיינים של אוטיזם ומשמעותם

במאמר, הגדרה, משמעות ההגדרה, אוטיזם ופיגור שכלי, שכיחויות ומספרים.

18/08/11
אריה סעדה
תחום העיסוק שלי הוא עבודה סוציאלית. אני עובד סוציאלי, ופקיד סעד לחוק הסעד (טיפול במפגרים) כ-27 שנים, במחלקה לשירותים חברתיים....

המאפיינים של אוטיזם ומשמעותם

מאת אריה סעדה עדכון: 18/08/2011

 

אוטיזם היא הפרעת התפתחות מקיפה, המופיעה בדרך כלל בשלוש השנים הראשונות של חיי הילד ונמשכת לכל אורך החיים וסיבתה תפקוד לקוי של מערכת העצבים המרכזית. היא מאופיינת בחוסר מוחלט או ביכולת לקויה מאוד לפתח יחסי גומלין חברתיים ולהתמיד בהם, בחוסר מוחלט או ביכולת לקויה מאוד להשתמש בשפה המדוברת ובצורות אחרות של תקשורת כדי ליצור קשר עם הזולת, וכן בהופעת תבניות התנהגות חוזרות ותחומי עניין מצומצמים, יחודיים ובלתי אופייניים מבחינה חברתית. שלושת המאפיינים: הליקוי ביחסי גומלין חברתיים, הליקוי במיומנויות תקשורת מילוליות ולא מילוליות ודפוסי התנהגות החוזרים על עצמם חייבים להופיע יחד. מוגבלות שכלית אינה מאפיין הכרחי, וגם לא הפרעת קשב ורכוז עם או בלי היפראקטיביות.

 

אוטיזם היא אחת מחמש הפרעות התפתחות מקיפות:

  1. אוטיזם
  2. תסמונת אספרגר
  3. הפרעת התפתחות לא מובחנת (PDD-NOS)
  4. תסמונת רט
  5. והפרעה ניוונית של הילדות

חמשת ההפרעות הללו כונסו תחת קטגוריה אחת הנקראת הפרעת התפתחות מקיפה (PDD).

היום ישנה נטייה בקרב בעלי המקצוע לכנות את הקטגוריה הפרעות על רצף האוטיזם (Autism Spectrum Disorders) ובקיצור ASD ולא לכלול את תסמונת רט ואת ההפרעה הניוונית של הילדות ברצף האוטיסטי, מכוון שמקורה של תסמונת רט הוא גנטי ואילו ההפרעה הניוונית היא נוירולוגית במהותה. ראו בהצעה של ה-DSM-V.

משמעות ההגדרה

ההגדרה למעלה היא הגדרה "ניטרלית", ולמען האמת אוטיזם הוא סוג חמור של פסיכופתולוגיה המופיעה בילדות המוקדמת ואם הוא מלווה בפיגור הרי שהפרוגנוזה גרועה יותר (שיפור מועט בסימפטומים, חוסר השתלבות, תלות מוחלטת במשפחה וכד'). כמו כן, הולדת ילד עם אוטיזם היא בעלת השפעה רבה על המשפחה בכל תחומי החיים: כלכליים (אם כי ההורים בישראל מקבלים גמלה בשל ילד נכה מיד לאחר האבחנה), חברתיים, אישיים, בריאותיים (שכיחות גבוה של בעיות רפואיות ומחלות אוטואימוניות) והתנהגותיים.


במחקרים שבדקו מהם הליקויים שגורמים למצוקה הרבה ביותר אצל הורים, נמצא, שההורים מדווחים על הליקוי התקשורתי והמוגבלות השכלית כגורמי המצוקה החמורים ביותר מבין שאר הליקויים של האוטיזם. מאידך, החוקרים ואנשי טיפול מדווחים שהיעדר יחסי גומלין חברתיים עם הילד מהווה גורם בעל השלכות חמורות על היווצרות רגשות שליליים כלפי ילדם וכלפי עצמם (כמו מצבי רוח דיכאוניים וחרדה).

 

עד כאן המשמעות לגבי קרובי המשפחה (כולל הסבים והסבתות) ומה לגבי הילד עצמו? ילד עם אוטיזם מתאפיין בחוסר יכולת מוחלט או ביכולת לקויה ליצור קשר עם הזולת ולהתייחס אליו כאל בן אדם. אנשים כשלעצמם לא מעניינים אותו. אין מצדו כל השקעה בעולם האנושי – בעיניו אין כל הבדל בין אדם לבין שולחן. אם יש לו עסק כל שהוא עם בני אדם, הוא נוהג בהם, או ליתר דיוק, בחלקים שלהם כאילו היו חפצים. אדם שייפצע וידמם לידו לא מעורר אצלו כל התרגשות או אמפטיה, בשונה מתגובתו של ילד רגיל או ילד עם פיגור שכלי.


ילד עם אוטיזם מתאפיין בחוסר הצלחה לפתח שפה ובקושי רב להשתמש בתקשורת חלופית, כמו מחוות של הגוף או הבעות פנים, כדי להביע את רצונותיו. ואם שפתו התפתחה והוא מביע עצמו באמצעות משפטים שלמים גם אז הוא אינו מצליח להשתמש ביכולת הדבור שלו כהלכה כדי ליצור קשרים חברתיים התואמים את גילו.


התנהגותו של ילד עם אוטיזם מלווה בהתנהגויות חוזרות ונשנות כמו נפנופי ידיים, חזרה על משפטים, וכן בנטייה חוזרת להתעסק בחפצים, בפעילויות ובתחומי עניין מצומצמים (תמרורים, הורדת מים באסלה). הוא מגלה עניין בחלקי חפצים ומשחק בהם באופן סטריאוטיפי (עניין בעיני הבובה, סידור בשורה של חפצים תוך שמירה על תבנית מסוימת). הוא מגלה משיכה להתנהגות רוטינית ולהתנהגות ריטואלית (טקסית) יוצאות דופן. יכולותיו השכליות של הילד לא יהיו בהכרח ברמה של פיגור שכלי.

 

אבקש להדגיש שיש להתייחס בהסתייגות מה לכל האמור לעיל, כיוון שאוכלוסיית ילדים עם אוטיזם היא הטרוגנית מאוד - קיימים הבדלים אישיים עצומים בין ילד לילד. יתר על כן, התסמינים, שמאותרים בגיל מסוים, ייראו בהכרח אחרת בגילאים שונים של אותו ילד. אפיונים אחדים לא יופיעו עד גיל מסוים, אחרים ייעלמו עם הזמן, ולמעשה במהלך התפתחותם של בני אדם עם אוטיזם מתרחשים שינויים עצומים וצורכיהם משתנים בהתאם. למשל, מבוגרים שהראו קשיי תקשורת ניכרים בגיל הצעיר הפגינו יכולות תקשורת מורכבות ואוצר מילים עשיר בבגרותם.


הגישה ההולכת והמסתמנת היום היא, שעשוי להיות מגוון רחב של הפרעות אוטיסטיות, המופיעות ברמות שונות של חומרה - הקשת (הספקטרום) האוטיסטי.  ראו בהצעה של ה-DSM-V.

על אף השינויים בהגדרה במהלך שנות המחקר של האוטיזם, אי היכולת לאינטימיות והנאה של אדם עם אוטיזם מחברתם של בני אדם וחסר הזדהות רגשית (אמפטיה) נשארו המאפיינים המרכזים באוטיזם, וזאת בשונה מילד עם פיגור שכלי בלבד או מילד עם בעיות תקשורת קשות.

שכיחויות ומספרים

אין ספק, שכיום בארץ ובעולם, יותר ויותר ילדים מאובחנים עם הפרעה על רצף האוטיזם (אוטיזם, אספרגר והפרעת התפתחות מקיפה בלתי מובחנת). ניתנו לכך מספר הסברים: עלייה אמיתית בהיארעות ובשכיחות, שינוי בקריטריונים לאיבחון אוטיזם, מודעות אנשי מקצוע, הפרסום, אינטרסים של הורים ושל גופים ציבוריים (מסיבות כלכליות, תדמיתיות), ורצון של המטפלים הישירים לתת טיפול מובחן (דריפנציאלי).

 

השכיחות בעולם של אוטיזם והמצבים הדומים לו מוערכת ב-1 עד 1.5 בני אדם ל-1,000. מחקרים מיפן מציגים שעורים הרבה יותר גבוהים. השכיחות של אוטיזם ומצבים דומים בארה"ב מוערך ב-1 עד 2 בני אדם לאלף, ויש המעריכים ב-2 עד 6 לאלף ילדים. הפרעה מהספקטרום האוטיסטי נחשבת בארה"ב לאחת מן הנכויות ההתפתחותיות השכיחות בקרב ילדים, היא נמוכה מפיגור שכלי (9.7 לאלף ילדים), אך גבוהה משיתוק מוחין (2.8 לאלף ילדים), חירשות (1.1 לאלף ילדים) וכבדות ראיה (0.9 לאלף ילדים).

היחס בין בנים לבנות הוא בת אחת לכל שלושה עד ארבעה בנים.

25 אחוז עד 40 אחוז מהאוטיסטים אינם מדברים ולהם גם פיגור שכלי. אם כי לחלק מהילדים עם אוטיזם המלווה בפיגור שכלי קיימת שפה והם מדברים.

ל 2% עד 6% מהאוטיסטים יש תסמונת ה-X השביר. ואילו 10% עד 15% מבני אדם עם תסמונת ה-X השביר הם עם אוטיזם. קרוב לשליש מהם יש מאפיינים אוטיסטים. מומלץ לשלול תסמונת ה-X השביר בקרב ילדים עם תסמינים על הרצף האוטיסטי, ולהפך.

 

קרוב ל-10% מן הילדים מהספקטרום האוטיסטי יש בעיית בריאות ברורה.

אוטיזם ופיגור שכלי

למרות שלעיתים קרובות קשה להעריך את הכושר השכלי של ילדים אוטיסטים באמצעות מבחני אינטליגנציה רגילים, נמצא ש-75% מהילדים עם אוטיזם מתפקדים ברמה של פיגור שכלי, על-פי רוב, פיגור בינוני בטווח של 35 עד 50 נקודות מנת משכל בקירוב. ככלל, נמצא שהסבירות לאוטיזם עולה ככל שמנת המשכל יורדת. אבל, ברמה הנמוכה מ-20 נקודות מנת משכל, קשה לאבחן אוטיזם וכלי האבחון עלולים לתת תוצאות שגויות בקרב ילדים עם פיגור שכלי עמוק, כי הכלים לאבחון של אוטיזם מבוססים כיום, רובם ככולם, על קריטריונים קליניים, וללא אפשרות לאשש את האבחנה על ידי בדיקת דם, בדיקה גנטית, או סריקה מוחית וכדומה.

 

מאמרים נוספים על הספקטרום האוטיסטי

תאריך עדכון: יום חמישי, 18 באוגוסט 2011

הדפסה
הוספת תגובה
תגובות
סגור הכל | פתח הכל
אין תגובות לכתבה

המומחים והארגונים הנבחרים

משה ורנר- סוכן ביטוח פנסיוני
סוכן ביטוח פנסיוני, התמחות בתחום ביטוחי הבריאות,חיים,סיעוד וחסכון ארוך טווח.
חנה אלג‘ם
אני בעלת נסיון רב בשיפור, ייעול ומיקסום תוצאות לעמותה, מפעילות גיוס המשאבים המתבצעת בה. אני מציעה לחלוק את הידע שצברתי עם עמותות...
בזכות
בזכות - המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלויות פועל לקידום זכויותיהם של אנשים עם כל סוגי המוגבלות ובכל תחומי החיים. הארגון פועל...

תורמי התוכן הגדולים

אלי בנטאטה
משנה למנכ"ל תבת - תנופה בתעסוקה, מיסודה של גוינט ישראל - שילוב בתעסוקה של אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה ויזמות עסקית
אמיר נתן
מנהל abiliko . יזם, בעל ניסיון עסקי וחברתי כאחד. בעל היכרות מעמיקה עם הנושאים הבאים: תעסוקה, אינטרנט, מנהיגות. ממקימי הארגון...

כלים ומידע נוסף

מילון מונחים

לא פעיל זמנית. מצאת ביטוי שאינך מבין עד הסוף? לרשותך באתר מילון מונחים מפורט.

אינדקס

מאגר המומחים ובעלי המקצוע המלא ביותר במקום אחד.

עצות שימושיות

אתה לא הראשון - קבל עצה מבעל ניסיון!

יומן אירועים

היה הראשון להתעדכן על אירועים קרובים.

פרסם אצלנו

קהל יעד מפולח ועוד יתרונות בלעדיים. טלפן עכשיו!

הצטרפו למועדון לקוחות

זה חינם! לחץ כאן והירשם למועדון לקבלת הטבות.

גלרייה

תמונות מפעילות הגופים השונים

קניות

צא למסע קניות בלי לעזוב את המחשב...

שותפים לדרך

קרא עוד על השותפים לחזון שלנו

קהילות
תחומי עניין נבחרים
חיפושים
פופולריים
פורומים
ארגונים ומומחים
בלוגים נבחרים
ארגונים חברתיים
נותני חסות ושותפים
סגור חלון
שלח הודעה
סגור חלון
סגור חלון
כניסה לאתר

לכניסה לאתר יש להזין כתובת מייל וסיסמא:

זכור אותי
התחבר
סגור חלון
תזכורת
משתמש רשום
תזכורת
סגור חלון
דווח על תוכן פוגעני
סגור חלון