13 סיבות ללמד את ילדיכם כבד השמיעה את שפת הסימנים


גם אם בחרתם להשתיל לילדיכם שתלי שבלול, אין סיבה שלא ילמדו את שפת הסימנים המהווה כלי נהדר וחשוב שיכול לסייע בהתפתחות החברתית והתקשורתית ולהעניק לילדים תחושת זהות והשתייכות.

מערכת abiliko 08.11.19

ילדה יושבת על ספה מול אישה ולומדת שפת הסימנים

 

בטור באתר Ondefness כותבת אליזבת אנגלמן על החשיבות שבלימוד ילדים חירשים וכבדי שמיעה את שפת הסימנים, גם אם ההורים בוחרים באפשרות של שתלים קוכליאריים.

הבן של אליזבת, מיכה, נולד כבד שמיעה, וההורים הקשיבו לעצות המומחים והשתילו לו שתלים קוכליאריים, אך למרות הכסף הרב שהושקע בשתלים והשעות הארוכות אצל קלינאי התקשורת, הילד שנא את השמיעה. היא הייתה עבורו כמו גירוד של סוודר מציק בתוך האוזן. כתוצאה מכך נוצרו עיכוב אצלו שפתי וקשיים חברתיים ותקשורתיים.

בשלב המתסכל הזה נחשפו ההורים דרך סרט תעודה לשפת הסימנים ולתרבות החירשים העשירה. הם הבינו שהשתייכות לקהילת החירשים איננה משהו שלילי אלא מקור לגאווה ומהווה חלק מהזהות של הילד. במקום לדחות את שפת הסימנים הם אימצו אותה באהבה ולימדו את כל המשפחה. כיום שפת הסימנים משמשת אמצעי התקשורת העיקרי עם הילד. הוא אמנם ממשיך להסתובב עם השתלים, אך הדיבור שלו עדיין אינו ברור. 

אליזבת הבינה שחשוב לעודד לימוד שפת הסימנים לכל ילד וילדה כבדי שמיעה. לא בהכרח במקום השתלים אלא בנוסף אליהם. בטור שפרסמה באתר שלה היא מפרטת 13 סיבות ללמד את ילדיכם כבד השמיעה את שפת הסימנים מגיל צעיר כשפת-אם, ככלי בסיסי שיכול לעזור ולקדם את הכישורים החברתיים של הילדים, להעניק להם שייכות וזהות ולאפשר להם כלי תקשורתי נהדר ומועיל שלא תלוי בטכנולוגיה.

 

1. שתל שבלול לא מחליף שמיעה טבעית. אין ערובה לכך שילדיכם ירכוש כישורי שפה מדוברת, ולא משנה כמה זמן ומאמץ תשקיעו.

2. ישנו חלון זמן קריטי להתפתחות שפה. אם הילד אינו לומד ומדבר שפה כלשהי עד גיל חמש, ייתכן שהוא לעולם לא ירכוש שפה שוטפת. לימוד שפת אם היא קריטית לפיתוח יכולות שפה. למה לחכות עד שמאוחר?

3. שפת הסימנים נלמדת באופן טבעי על ידי ילדים חירשים. סימון לילדיכם החירשים או חשיפתם לאנשים המסמנים באופן שוטף יאפשר פיתוח כישורי שפה ומניעת עיכוב שפתי. אם היעד שלכם הוא דיבור זה בסדר גמור. שפת הסימנים לא תעמוד בדרכם.

4. חשיפה לשתי שפות במקביל לא מונעת או פוגעת ברכישת כל אחת מהן. ממש כמו ילדי מהגרים המלהטטים ללא בעיה בין שתי שפות, כך ילדים חירשים יכולים להיות דו-לשוניים.

5. שפת הסימנים מגבירה את את התפתחות השפה המדוברת ואת האוריינות.

6. לימוד שפת הסימנים אינה פוגעת בכישורים האקדמיים; אם כבר, אז ההיפך הוא הנכון. לפי מחקר של NTID ילדים שלמדו את שפת הסימנים בגיל מוקדם הגיעו להישגים גבוהים יותר מילדים שלא דיברו בשפת הסימנים בשנות הלימוד המוקדמות.

7. עבור ילדים שומעים לימוד שפה שנייה מהווה יתרון וסימן לאינטיליגנציה. לעומת זאת, עבור ילדים חירשים ידיעת שתי שפות היא חיונית ממש להתפתחות תקשורתית וחברתית.

8. ידיעת שפת הסימנים מהווה מפתח לחיברות ויצירת תקשורת עם החברה החירשת. הרבה ילדים לקויי שמיעה ומושתלי שבלול ירצו בשלב מאוחר יותר בחיים להיות מעורבים בקהילת החירשים. בעודם ילדים ידיעת שפת הסימנים תאפשר להם גישה ליועצים ושותפים בקהילה החירשת. 

9. כמו כל מוצר טכנולוגי, שתל שבלול עלול להתקלקל. ידיעת שפת הסימנים באופן שוטף תאפשר לילדים להסתמך על כישורי השפה שלהם בעת תקלה או קלקול ואין סכנה לאיבוד היכולת לתקשר.

10. שפת הסימנים היא לעתים יותר נוחה לשימוש. במקומות כמו אולמות תיאטרון או הופעת רוק רועשת, שפת הסימנים תאפשר לשוחח באופן דיסקרטי ונוח.

11. שפת הסימנים מאפשרת לתקשר מרחוק, מתחת למים או מאחורי חלון זכוכית - כל מקום שיש בו קשר עין.

12. תקשור בשפת הסימנים עם ילדיכם החירש מחזק את הקשר ביניכם. הורים שומעים רבים חוששים לאבד את ילדיהם לקהילה החירשת. תקשורת שוטפת היא מפתח למערכת יחסים טובה וחזקה.

13. מלבד שפת הסימנים המקומית בכל מדינה ישנה קהילה חירשת עולמית. לרוב העולם אין גישה למכשירי שמיעה או שתלים. ידיעת שפת הסימנים תאפשר גישה לילדים חירשים מסביב לעולם.

 

"להשקפתי שתלי שבלול ושפת הסימנים שניהם יכולים להעניק כלים להצלחה," כותבת אליזבת, "ואני רוצה שלילדיי יהיו כל הכלים להצלחה בחיים." בחירה בשתלים לא פוסלת את לימוד שפת הסימנים, והיא מסכמת, "זה לא עולם של או-או אלא של גם-וגם. תנו לילדים להיות רב-לשוניים ורב-תרבותיים."

 

לטור המקורי





תגובות

יש להתחבר לאתר על מנת להוסיף תגובה חדשה

אין תגובות לכתבה
למעלה