סטודנטים עם ליקויי למידה – לש"ם מצמצמת את הפער


דצמבר 2008, מתוך אתר "לימודים"- ליקויי למידה, הפרעת קשב וריכוז, ADHD - אין מורה בבית ספר יסודי היום, שלא מכירה את המונחים הללו. ילדים זוכים לאבחון, לפגישות עם יועצות ולתוכניות לימודים המותאמות לצורכיהם. בני נוער עם הפרעות לימודים זוכים למגוון הטבות בכל הבחינות הנערכות בבית הספר, כולל בחינות הבגרות - הערכת זמן, הקראות, מבחן בעל פה. אבל מה קורה לאותם תלמידים בהגיעם למוסדות לימודים אקדמיים? מי מטפל בקושיים שלהם אז? עמותת לשם פועלת בנושא. בנוסף לטיפול בקהל היעד של אנשים מבוגרים, היא פיתחה שיטת טיפול הוליסטית ומקיפה, הרואה בסיוע בלימוד עצמו מטרה ולא רק בהקלות במבחנים.

מערכת abiliko למידה 28.03.10

סטודנטים עם ליקויי למידה – לש"ם מצמצמת את הפער

ליקויי למידה, הפרעת קשב וריכוז, ADHD - אין מורה בבית ספר יסודי היום, שלא
מכירה את המונחים הללו. 

מתוך אתר "לימודים"

ילדים זוכים לאבחון, לפגישות עם יועצות ולתוכניות לימודים המותאמות לצורכיהם.
בני נוער עם הפרעות לימודים זוכים למגוון הטבות בכל הבחינות הנערכות בבית הספר, כולל בחינות הבגרות - הערכת זמן, הקראות, מבחן בעל פה.
אבל מה קורה לאותם תלמידים בהגיעם למוסדות לימודים אקדמיים? מי מטפל בקושיים שלהם אז?

 עמותת לשם פועלת בנושא.
בנוסף לטיפול בקהל היעד של אנשים מבוגרים, היא פיתחה שיטת טיפול הוליסטית ומקיפה, הרואה
בסיוע בלימוד עצמו מטרה ולא רק בהקלות במבחנים.

עמותת לשם הוקמה ב- 1994 על ידי אנשי מקצוע, הורים ואנשי ציבור, לקחה על עצמה לקדם את
תחום התמיכה בסטודנטים עם ליקויי למידה, ועוזרת לסטודנטים להשתלב בלימודים ולתת ביטוי
לכישוריהם ויכולותיהם.
הקו המנחה בפעילות העמותה הנו פיתוח מודל תמיכה והערכה מותאם, הן בדרכי הלמידה והן בדרכי ההערכה של הסטודנטים.
בניגוד לתמיכה בילדים בבתי הספר, העמותה רואה בלמידה כולה יעד, ולא רק בהקלות במבחנים.

גיא פינק, ממקימי העמותה, מציין שהעמותה הוקמה מתוך הכרה בקושי של בעלי ליקויי למידה להשתלב בלימודים האקדמיים ובשוק העבודה, יחד עם אמונה ביכולותיהם ובפוטנציאל שלהם.
על מנת לגשר על הפער בין הפוטנציאל להישגים במציאות, העמותה מציעה מגוון פתרונות, המותאמים
לכל סטודנט ספציפית.
העמותה מציע תמיכה הוליסטית - משלב הקבלה לאוניברסיטה ועד לסיום התואר, ואף לאחר מכן -
בשלב חיפוש העבודה.

עמותת לשם פועלת כיום עם מעל 40 מוסדות להשכלה גבוהה, הכוללים את רב האוניברסיטאות
והמכללות האקדמיות.
העמותה סייעה ומסייעת להם בהקמת מרכזי תמיכה מקצועיים, בהם אלפי סטודנטים נהנים בתמיכה
ומפתרון בעיות ספציפיות העולות בגלל ליקויי הלמידה שלהם.
המרכזים עובדים בשיתוף פעולה עם מוסד הלימוד – מוסד הלימוד מקצה את החלל והעובדים, ומנהל
את המרכז, בעוד העמותה תומכת בייעוץ והכוונה מקצועית.

כל סטודנט שמגיע למרכז תמיכה שמפעילה האגודה בשיתוף עם המוסד האקדמי, יושב עם המנהל הקולט אותו, ויחד הם עורכים שיחת איתור צרכים ותיאום צפיות, שבסופה נבנית תוכנית עבודה אישית של אותו סטודנט במרכז.
המרכז מציע שיעורים פרטיים עם מורים מומחים או חונכים סטודנטים, והרצאות בנושאים כמו ארגון זמן ללמידה למבחן, קריאה יעילה של מאמרים וכתיבה של עבודות.
בנוסף, מספקים המרכזים עזרים טכנולוגיים כמו מערכות הקלטה אם פי שלוש - להקלטה של חומר
וסידורו לפי ספריות, לפטופים שהאוניברסיטה מאשרת שימוש בהם בזמן מבחן ותוכנות מחשב
שמקריאות בקול רם חומר כתוב או מסייעות בארגון חומר לימודי.

לצד התמיכה בסטודנטים, לשם משלבת פעילות פוליטית ציבורית, בין היתר השתתפות בדיונים שונים
בועדת החינוך של הכנסת בנושאי חקיקה ומדיניות כלפי אוכלוסייה בעלת ליקויי למידה.
בנוסף פועלת העמותה בצמוד לגופים כגון הועדה לתכנון ותקצוב ומשרד החינוך.
פעילות זו הביאה את הועדה לתקצב את הנושא, ובכך לאפשר למרבית המוסדות המתוקצבים לפתח
מערכת תמך עבור הסטודנטים.
כיום העמותה עוסקת בקידום בחוק להסדרת זכויותיהם של סטודנטים בעלי ליקויי למידה במוסדות לימוד אקדמיים.
מהות החוק הוא חיוב מוסדות הלימוד להפוך את הלימודים לנגישים עבור סטודנטים בעלי לקויי למידה,
אם זה על ידי התחשבות בתנאי הקבלה - ללא פגיעה בסטנדרט אקדמי, או על ידי חיוב כל מוסד אקדמי להקים מרכז תמיכה.

חוק שכבר עבר בכנסת והעמותה יעצה בחקיקתו ומסייעת באכיפתו, הוא חוק שוויון
זכויות לאנשים עם מוגבלויות
, התאמות בתעסוקה.
החוק מחייב עסקים, בהתאם לגודלם ויכולתם הכלכלית, להתאים את עצמם לעובדים
בעלי ליקויי למידה.

לפרטים: http://leshem.telhai.ac.il/




תגובות

יש להתחבר לאתר על מנת להוסיף תגובה חדשה

אין תגובות לכתבה
למעלה