הרצאת TED: על מאבק הנכים למימוש זכויות - ומדוע אנו עדיין לא שם


בכל שלב בהתבגרותה של ג'ודית היומן היא נתקלה במכשולים ובחוקים שניסו למנוע ממנה לממש את זכותה ללמוד ולהיות שוות זכויות. היא נאבקה פעם אחר פעם, הצליחה והבינה את חשיבות המאבק המשותף להשמעת הקול של הנכים

מערכת abiliko 05.04.18

הרצאה מרשימה על החשיבות של מאבקי הזכויות של אנשים עם מוגבלות.
כשג'ודית היומן הייתה צעירה היא לא למדה בבית ספר עם כולם, בקהילה, כי בית הספר לא היה נגיש. משרד החינוך שלח אליה מורה פרטית הביתה לשעתיים וחצי. בשבוע. הבונוס היה מרפאה בעיסוק שלימדה אותה את הכישורים החשובים של תפירה. מאוחר יותר בגיל 8 היא למדה בבית ספר, בכיתה אחת סגורה של אנשים עם מוגבלויות בגילאי 8 עד 21 (!).
כשהתבגרה ורצתה להוציא תעודת הוראה היא הייתה צריכה להיבחן בשלושה מבחנים: בחינה בכתב, בחינה בעל פה ובחינה רפואית. כל הבחינות נערכו בכיתות לא נגישות וחבריה נשאו אותה בכיסא הגלגלים במעלה המדרגות. את שתי הבחינות הראשונות היא עברה בהצלחה. בבחינה הרפואית הבוחן שאל אותה "איך את הולכת לשירותים?", כאילו שהפרט הזה הוא מה שקובע אם תהיה מורה טובה או לא.

היא לא עברה את הבחינה מנימוק של "שיתוק בגפיים התחתונות" - כלומר, היא הופלתה על בסיס המוגבלות שלה. היא תבעה את משרד החינוך במדינה וזכתה, נבחנה פעם נוספת והפעם עברה בהצלחה.

 

במשך העשורים הבאים היא נהייתה פעילה ולוחמת למען זכויות הנכים במדינה, בסנאט ובקונגרס, כי הבינה שאם רוצים שמשהו ישתנה חייבים לפעול ולא לחכות שאחרים יעשו זאת. היא ביקרה במוסדות שבהם זורקים את הנכים לחיות בתנאים מחפירים: מסריחים משתן, מולעטים בכדורים, מיואשים, במקום לחיות בקהילה.

 

מוגבלות נוגעת ויכולה לנגוע בכל אחד בכל זמן. ביחד אפשר לשנות, ביחד אפשר להשמיע קול, ביחד אפשר להשיג צדק. ביחד אפשר לשנות את העולם.

 





תגובות

יש להתחבר לאתר על מנת להוסיף תגובה חדשה

אין תגובות לכתבה
למעלה