יעוץ פסיכולוגי בצ
המומחים של אביליקו
עבודה נגישה
אהבה בלי מגבלות
המדריך לחופשה נגישה

סוגים של מחשבות טורדניות


talishlivko מתוך הבלוג של talishlivko



כיצורים אנושיים, המוח האנושי שלנו מסוגל לחשוב עשרות אלפי מחשבות מידי יום. אולם, לא תמיד המחשבות שעולות הן מחשבות חיוביות והגיוניות אלא חלקן לא, ואף מסוכנות. אילו הן המחשבות הטורדניות שעשויות לצוץ בתודעה בכל שלב בחיים ובהתאם לנסיבות. אך אין סיבה לדאגה, גם איתן ניתן להתמודד, איך? ההמשיכו לקרוא.

מי אתן מחשבות טורדניות?

למעשה, מחשבה טורדנית עשויה להיות מחשבות, דחפים חוזרים ונשנים, תמונות שחורגות משליטתו של האדם כאשר הוא אינו מעוניין בקיומן. גם כאשר אדם חש במחשבותיו כבלתי רצויות או כמפריעות לשקט הנפשי שלו , אף על פי שהוא יודע כי הם הינם חסרי משמעות. כך שמחשבות טורדניות תופסות בפרקי זמן משמעותיים שלעיתים אף משבשות את שגרת חיינו ביצירת קשרים חברתיים, בזמן העבודה או הלימודים ועוד. לרוב, מחשבות אילו גורמות לנו לחוש כעסים חזקים, חרדות שבאות לידי ביטוי בפאניקה ועצבנות, פחדים, חששות, פרנויה ואך בלבול אינסופי פנימי.

כיצד המחשבות הטורדניות מפריעות לנו בחיי היום יום

לצערנו, מחשבות טורדניות עשויות להופיע לנו כאשר מדובר בעניין של אלימות ותחושת אימה כאשר אנשים מבצעים פעולות אלימות כלפי עצמם או אחרים. תחושות לא רצויות העשויות ליצור תחושת לחץ, מצוקה וחרדה. יותר מכך, גם הן עשויות להיות באופן מיני כאשר ההתעסקות הינה בזהות, במראה החיצוני והקטנה עצמית. נוסף על כך, ניתן לראות גם כאשר מדובר בנושאים הקשורים בדת ואמונה, במסגרת המשפחתית, בקריירה ובעבודה ואפילו גם בנושא הכלכלי. כך למשל, אנשים המאובחנים בעלי הפרעת דחק פוסט טראומטית המכונה PTSD , הפרעות חרדה שונות, הפרעות טורדניות כפייתית המכונה OCD נמצאים ברמת סיכון גבוה יותר להתמודדות במחשבות טורדניות.

מכאן, ההתמודדות עם מחשבות השליליות שפולשות אלינו מקשות על האנשים אשר חווים אותם ואינם מסוגלים לעצור את המחשבות השליליות שהם חווים בצורה בלתי פוסקת. יחד עם זאת, קיימים פחדים קלים יותר גם אצל ילדים ומבוגרים, כך לדוגמא סטודנטים ותלמידים נאבקים בחרדת מבחנים כאשר הם חוששים מכישלון, דבר שגורם להם להשקיע מאמץ רב יותר ולוותר על בילוי עם חברתי  או וויתר על עצמי שלהם בשביל להקדיש ללמידה מהפחד להיכשל במבחן.

גם עם מחשבות פולשניות ניתן להתמודד ביעילות רבה

רק המחשבה על המחשבות טורדניות עשויה להיות מעיקה ומייסרת ולרבים מאיתנו החווים אותן, לא עולה המחשבה בראש שאולי מחשבות שליליות אילו בעצם מהוות פוטנציאל לצמיחה אישית ואהבה עצמית. קיים בנו עולם רגשי שמכיל בתוכו עולם שלם של חוויות, רגשות, צרכים רגשיים שאינם מקבלים מענה וכך, טיפולים שמתקדמים בלראות את הלב, את העולם הרגשי שקיים בנו נוכל להעניק לרגשותינו מענה אמיתי כמו: תחושת ביטחון, קבלה ואהבה עצמית, יכולת לתקשר ולבטא ביחסים שלנו עם אחרים והתמודדות עם החיים שלנו.

כמו כן, אנו יכולים להתמודד עימן בעזרת טיפול פסיכולוגי שמהווה את האמצעי היעיל ביותר להתמודדות ומאפשר הבנה מעמיקה של מקור הגורמים הרגשיים. אולם גם, חשיפה הדרגתית עם הגורמים לחרדה, להתמודדות בהדרגה במחשבות האובססיות הקשורות בה. טכניקה נוספת  יכולה להיות לימוד של טכניקת הרגעה עצמית בעזרת רכישה של מיומנויות שליטה בחרדה על מנת להסיח את הדעת ולהתמודדות טובה יותר עם חרדות.


תגובות
אין תגובות לפוסט

למעלה