יעוץ פסיכולוגי בצ
המומחים של אביליקו
עבודה נגישה
אהבה בלי מגבלות
המדריך לחופשה נגישה

הבלוג של talishlivko



מדהים לגלות כי קצב החיים המטורף המאפיין את זמננו, משפיע גם על שיטות הטיפול הרגשי וגורם להן להתעדכן לטיפולים קצרי טווח, פתרונות מהירים ויעילים לעומת טיפולים רגשיים ארוכים ועמוקים כפי שהיה נהוג פעם. אחת השיטות היא CBT.

מפרויד ועד קצב החיים העכשווי

אבי תורת הפסיכואנליזה, זיגמונד פרויד, האמין כי כדי לשחרר כאבים ודפוסים בהתנהגותו של האדם יש לשחזר את זיכרונותיו ולהבין את המקור לדפוסים אלה ועל ידי טיפול לנתק את הקשרים ולשפר את חייו של האדם.

על פי רוב טיפולים בסגנון פסיכותרפיה הם טיפולים עמוקים, ארוכים, המשחזרים עם המטופל את מהלך חייו, קשריו עם בני משפחתו ופותחים את הקשרים לאט לאט כדי למצוא את החוט ממנו יגיע פתרון למצוקתו של המטופל. רוב האנשים היום עסוקים מכדי לבלות על ספת הפסיכולוג במשך שעה-שעתיים בשבוע, לתקופה לא מוגדרת, ומעדיפים למצוא פתרונות מהירים יותר לבעיות המציקות להם.

כאן ועכשיו

ישנן מספר שיטות טיפול חדשות כמו NLP, דמיון מודרך, שיטות אימון שכולן משתמשות באותו הבסיס והוא טיפול CBT. המשמעות המילולית של טפול CBT היא טיפול קוגניטיבי התנהגותי והפירוש הוא שאין משמעות לעברו של המטופל ואין צורך לחפש את שורשי הבעיה, אלא יש להתמקד בהווה, לזהות את הבעיה, לראות כיצד המטופל מתמודד איתה ולשנות את דפוסי המחשבה וההתנהגות של המטופל.

יעילותו של טיפול CBT

לעומת טיפולי פסיכותרפיה, טיפול CBT אמור לתת תוצאות תוך מספר שבועות והמטופל מרגיש שבמקום להתעסק בעברו ולהציף כאבים מהעבר הוא מדלג על הקשיים, פותר אותם ומתקדם הלאה.

בטיפול CBT המטופל משנה את צורת החשיבה שלו על הבעיה ומצליח למצוא פתרונות התנהגותיים. טיפול CBT מתאים גם לבעיות שהן תוצאות של "הדור החדש", של קצב החיים, של מצוקות שבעבר לא היוו מכשולים כמו הפרעות קשב וריכוז, חרדות, בדידות, טראומות, תחושת כישלון ועוד מגוון רחב של הפרעות ומצוקות נפשיות.

איך זה עובד?

שיטת הטיפול ב CBT פועלת על בסיס ההבנה שכל התנהגות באה ממחשבה מסוימת, אמונה, הרגל. אנחנו נתקלים בבעיה ובאופן אוטומטי מגיבים. בעת הטיפול המטופל נאלץ להכיר בתגובות האוטומטיות שלו, להבין את דפוס המחשבה המביא אותו לתגובה זאת ועל ידי שינוי הכרתי משתנה גם התגובה וההתנהגות.

טיפול בשיטת CBT אמור להמשך כ-15 מפגשים, כלומר לא יותר ממספר חודשים. ככל שמטופל פתוח יותר עם המטפל וקשוב להנחיותיו, יעבוד הטיפול מהר יותר.

למי מתאים הטיפול?

טיפול CBT מותאם למטופל ומנתח את התנהגותו מול הבעיה ולכן הוא מתאים לכל גיל. ילדים צעירים בעלי בעיות תקשורת חברתית יוכלו להיעזר בשיטת CBT וגם מבוגרים בגיל השלישי המתמודדים עם חרדות האופייניות לגילם. לא כל שכן, כל גילאי הביניים המתמודדים עם טראומות מהצבא, נפגעי ונפגעות תקיפות מיניות, דיכאון ועוד.


תגובות
אין תגובות לפוסט

לאור החשיבות הגבוהה של נושא עזרה ראשונה בקרב הציבור, קיימת געת מגמה להקנות ידע זה לרבדים נרחבים ככל האפשר בחברה.

קורס עזרה ראשונה

כאשר מחפשים מקומות שיש בהם ריכוז גבוה של אוכלוסייה, מחליטים לבצע קורס עזרה ראשונה בבתי ספר. בהתאם לגיל של התלמידים מתאימים את דרגות הקושי של הקורס ואם ללמד אותם קורס אחד שהוא למתחילים או גם למתקדמים.

היתרון של קורס עזרה ראשונה בבתי ספר הוא שאפשר ללמד בבת אחת קבוצה גדולה של תלמידים, כיתה אחת או כל השכבה וכך מצליחים להקנות את הידע לכולם. מתחילים עם שיעורים תיאורטיים על פי תוכנית הלימודים מהקל אל הכבד.

לאחר מכן מתחיל השלב המעשי שבו מתאמנים בעזרת בובה על סיטואציות שונות שעלולות להתרחש בשטח, תוך קבלת הנחיות על הפעולות הנדרשות צעד אחר צעד.

למידה לשעת צרה

לאור העובדה שבבתי הספר יש כיתות לימוד רבות אשר פנויות בשעות אחר הצהרים והערב, זו הזדמנות מעולה לקבוע בבית הספר שהוא מקום מרכזי את הנקודה שבה הנרשמים ילמדו קורס עזרה ראשונה בבתי ספר. מתאמים את השעות הנוחות ביותר אחר הצהרים או בערב וכולם מגיעים לסדרת המפגשים.

נושאים חשובים בקורס עזרה ראשונה

בין הנושאים החשובים אשר נלמדים במהלך קורס עזרה ראשונה בבתי ספר, אפשר למצוא את הטיפול בעת הכשות או עקיצות של חיות ארסיות, טיפול בעת שבר, התנהלות בעת פגיעות ראש, מצבים של אלרגיה, התעלפות, הרעלות, חנק מגוף זר ועוד.

משתתפי קורס עזרה ראשונה בבתי ספר לומדים אנטומיה, איך להתנהל במצבים שהם מצילי חיים, מתי להזעיק אמבולנס והאם רגיל או טיפול נמרץ, כיצד מבצעים החייאה, איך מפעילים דפיברילטור ומכשור נוסף.

הידע הרוחבי והממוקד, מאפשר למשתתפי הקורס להיות מפוקסים ברגע האמת ולפעול במהירות ובנחישות כדי לסייע.

 

אם אתם מעוניינים להרחיב את רמת הידע שלכם בנושא עזרה ראשונה, נשמח להציע לכם להצטרף לאחר הקורסים הקרובים שלנו אשר נערכים בעיר שלכם, או במקום קרוב גיאוגרפית. השאירו כאן את הפרטים שלכם ונציג שלנו ישוחח אתכם בהקדם.


תגובות
אין תגובות לפוסט

 

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירולוגית הפוגעת בכ-10% מהאנשים. ישנם תסמינים רבים של ADHD, חלקם משותפים להפרעות אחרות וחלקם ייחודיים להפרעות קשב וריכוז.

לפי האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים, אין תרופה ידועה להפרעות קשב וריכוז אך נמצאו טיפולים רבים שעשויים לסייע לאדם הסובל מההפרעה ולבני משפחתו.

על מנת לעזור לילדים להתמודד עם מצבם, חשוב שהורים ומורים יזהו את הסימפטומים שלהם בשלב מוקדם, כך שניתן יהיה ליישם התערבויות מתאימות במוקדם ולא במאוחר.

על פי המדריך האבחוני והסטטיסטי (DSM-5), ישנם שלושה סוגים של ADHD במבוגרים: בעיקר היפראקטיביים-אימפולסיביים, בעיקר לא קשובים או סוג משולב.

הסימנים האמיתיים להפרעות קשב וריכוז הם שינויים בהתנהגות ובמצב הרוח שנראים כנובעים מכמות גדולה מדי של אנרגיה, או משועמם וחוסר שקט, ולא מחסור בקשב או ביכולת במיומנות ספציפית אחת. זה מקשה על ההורים לדעת אם ילדיהם רק עוברים שלב או שיש להם הפרעה.

כיצד לטפל ולנהל ADHD אצל ילדים

הפרעת קשב וריכוז יכולה להיות מצב קשה לניהול, אך ישנן דרכים רבות לטפל ביעילות במצב זה בילדים. אחד הטיפולים הנפוצים ביותר הוא טיפול תרופתי. טיפול תרופתי יכול לעזור עם הסימפטומים ולהפחית התפרצויות מזג תוך שיפור הריכוז והמיקוד. חשוב למצוא רופא שיוכל לסייע בהדרכת הורים בתהליך הטיפול התרופתי לילדם.

מהן צורות הטיפול הטובות ביותר בהפרעת קשב וריכוז (ADHD)?

הפרעת קשב וריכוז (ADHD) היא מצב המשפיע על כמות המיקוד והתשומת לב שיש לילדים. זה יכול להיות מטופל באמצעות תרופות, טיפול התנהגותי, או שניהם.

"התרופות הנפוצות ביותר לטיפול בהפרעות קשב וריכוז הן ממריצים כמו מתילפנידאט, אמפטמין ומלחי אמפטמין מעורבים."

טיפול תרופתי הוא בדרך כלל קו הפעולה הראשון להפרעות קשב וריכוז מכיוון שיש לו פחות תופעות לוואי מאשר טיפול התנהגותי.

מהן אפשרויות הטיפול היעילות ביותר בהפרעת קשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז היא ההפרעה הנוירו-התנהגותית השכיחה ביותר בילדים, עם למעלה מ-6.7 מיליון ילדים מטופלים ברחבי העולם.

הטיפול ב-ADD/ADHD שונה עבור ילדים בני שלוש ומעלה מאשר עבור אלה בני שנתיים ומטה.

ישנן כמה תרופות שיכולות לעזור עם תסמיני ADHD, אך לתרופות אלו יש תופעות לוואי ועשויות לשפר רק חלק מהתסמינים. ישנם טיפולים אלטרנטיביים רבים שיכולים לעזור להקל על תסמיני הפרעת קשב וריכוז של אדם על ידי התמקדות בתחומי העניין שלו, פיתוח מיומנויות לשלוט בהתנהגות, ומתן להם דרכים ניתנות לניהול להפעלת רגשותיו.

האם תרופות והתערבות רפואית אכן נחוצים?

ה-DSM-5 מסווג את ADHD כהפרעת למידה. התסמינים של הפרעה זו כוללים חוסר תשומת לב, היפראקטיביות ואימפולסיביות. הפרעת קשב וריכוז אינה מחלה אך היא עלולה לגרום לבעיות אם לא מטפלים בה.

אנשים רבים קיבלו מרשם לטיפול תרופתי ל-ADHD בילדותם או בבגרותם למרות העובדה שישנם טיפולים אחרים הזמינים כמו טיפול התנהגותי. חלק מהתרופות הללו נקשרו לתופעות לוואי חמורות כמו מחלות לב, דיכאון, מחשבות אובדניות ומוות פתאומי.

כמה מומחים אומרים שתרופות מרשם ניתנות לעתים קרובות מבלי ללמוד את הצרכים של הפרט או מבלי להבין מה יכולה להיות הבעיה של הפרט. הדבר עלול להוביל לכך שהם ישתמשו בו מהסיבות הלא נכונות או למשך זמן רב מדי, גם כאשר קיימות צורות טיפול מתאימות יותר – כמו טיפול התנהגותי.


תגובות
אין תגובות לפוסט

חברות וארגונים גדולים אשר מעסיקים עובדים רבים מודעים לעובדה שקיימת חשיבות רבה שלעובדים יהיה ידע בכל מה שקשור לנושא עזרה ראשונה.

למידה של עזרה ראשונה במקום העבודה

אחת האופציות המומלצות היא לקיים קורס החייאה לחברות וארגונים בתוך המשרדים על פי הצורך של הקורס. זה יכול להתבצע פעם או פעמיים בשבוע למשך שעה או שעתיים על חשבון זמן העבודה וזאת לאור הרצון של ההנהלה להעניק לעובדים קורס חיוני זה.

באופן תיאורטי עלול להיווצר מצב שאחד העובדים לא ירגיש טוב, אחד האורחים יחוש ברע, מישהו ייפול במהלך יום גיבוש בירושלים ואחד העובדים ייקלע לסיטואציה קשה של תאונת דרכים או של פיגוע חלילה. בכל אחד מהמצבים הללו, הידע שנרכש במסגרת קורס החייאה לחברות וארגונים הוא חשוב ביותר ואין לתאר עד כמה הוא קריטי.

ידע בעזרה ראשונה

המגמה של מקומות העבודה הללו היא לדרבן את כל העובדים לעבור קורס זה. הסיבה לכך היא שכמו בכל דבר בחיים גם בנושא עזרה ראשונה יש שינויים ושיטות חדשניות. לכן מי שלמד עזרה ראשונה בצבא, או במסגרת אחרת לפני כמה שנים, יופתע לשמוע את האופציות החדשות שאינן מוכרות לו ברבדי הגשת עזרה ראשונה שלומדים במסגרת קורס החייאה לחברות וארגונים.

בקורס זה לומדים למידה תיאורטית ובנוסף לכך גם התנסות מעשית. המדריך נעזר באחד העובדים ומדגים באמצעותו את אופן ביצוע הפעולות השונות כמו קיבוע כאשר מישהו נפל ויש חשש לסדק, נקע או שבר ברגל. כמו כן סיוע ראשוני בנושא הנשמה למי שקשה לו לנשום לאחר פיגוע או תאונת דרכים קשה ועוד.

היתרון של עובדי החברה

מי שנמצא במקום הנכון ובזמן הנכון הוא זה שמעניק סיוע ראשוני עד הגעתם של כוחות הצלה ובמקרים רבים הדקות הללו הן קריטיות. מי שלמד את קורס החייאה לחברות וארגונים מבצע באדיקות את הפעולות הנדרשות בדקות האלה ולכן לא אחת הוא מציל את חייו.

אם גם הנהלת החברה או הארגון שלכם מבין עד כמה הנושא הוא אקוטי, נשמח לתאם מועדי הדרכה במשרדכם.


תגובות
אין תגובות לפוסט

הפרעות קשב וריכוז – ADHD  מאובחנות אצל ילדים רבים. חשוב לטפל בכך כבר בגיל צעיר בשיטות שונות, כדי להקל על הילדים גם בגיל הצעיר וגם בגיל מבוגר.

התכונות שמאפיינות קשב וריכוז

אנשי מקצוע מיומנים כמו פסיכיאטרים, פסיכותרפיסטים, מאבחנים דידקטיים או קלינאי תקשורת מבצעים אבחון של ילדים עם חשד לתופעות של הפרעות קשב וריכוז. מדובר בבעיה נוירולוגית שגורמת לילדים לקשיים שונים, כמו לדוגמה הסחת דעת ברמה גבוהה, שכחנות, קושי להתרכז בדבר אחד, קושי בוויסות של תגובות, קושי בסדר ובארגון, אי מתן תשומת לב לפרטים קטנים, חוסר הקשבה, קושי בסיום ביצוע משימות, מחשבות שאינן מרוכזות ועוד.

 

הסיבות לתופעות הללו

הפרעות קשב וריכוז נובעות משינוי מבנה המוח באונה הקדמית וגם באופן הפעילות של גורמים כימיים באונה זו כמו נוירוטרנסמיטור. מעבר לכך יש לתופעה זו גם סימוכין גנטיים אשר קשורים לדורות קודמים שגם בהם היו בני משפחה שסבלו מכך. לא אחת הדבר נובע גם מסיבוכים שונים שקרו במהלך ההיריון והלידה. פאן נוסף של הפרעות קשב וריכוז הוא השפעה של החברה ושל הסביבה ובמיוחד אם מדובר בסביבת מגורים שהיא אינה ראויה.

אופן הטיפול ב ADHD

רוב המשפחות פונות לקבלת טיפול רגשי באמצעות פסיכותרפיסט או פסיכולוג קליני. המטפל המומחה מסייע לכל ילד שאובחן כמי שיש לו בעיה של הפרעות קשב וריכוז כיצד להתמודד עם מצבים שונים בחייו במעגלים השונים, עם בני המשפחה, החברים והלימודים.

לרבים מהילדים בעלי ADHD יש דימוי עצמי נמוך ולכן קיימת חשיבות רבה להעלות להם את ביטחון העצמי וכך לשפר את צורת ההתנהלות שלו בכל הרבדים הללו. המטפל מלמד את הילד את דרכי ההתנהגות המקובלים בכיתה, עם חברים ועם בני המשפחה, הוא מעניק לו כלים נכונים להתמודדות במצבים שונים. אם יש כימיה טובה בין המטופל למטפל, ניכר שיפור ניכר אצל הילד.

יש מקרים שבהם מחליטים לתת לילד תרופה כמו ריטלין שמרגיעה אותו. במקרים רבים תרופה זו מאזנת את הילד ויוצרת רוגע והתנהגות סבירה לעומת התנהגותו בעבר. קיימים גם טיפולים הומאופטיים,טיפול בעזרת בעלי חיים, רכיבה על סוסים וגם טיפול בעזרת אומנות.


תגובות
אין תגובות לפוסט

בשנים האחרונות הוחל בטיפול חדשני אשר מבוסס על גישת CBT שהיא גישה אינטראקטיבית בילדים שחווים קשיים שונים בחיי היום יום בבית ובבית הספר.

שיטת ACT שהוכיחה את יעילותה

טיפול ACT מנתב את דרכם של הילדים לשינוי באופן ההתייחסות שלהם למצבים שהם חווים מדי יום. המטרה היא להסביר להם את המשמעויות של המצבים השונים הן בפאן הפסיכולוגי, בצד הרגשי ובקו החשיבה שלהם לסיטואציות הללו.

עד עתה ההתייחסות שלהם הייתה די מקובעת וקשה היה ליצור אצלם שינויים בחשיבה ובהתנהגות שהתרחשה לאחר מכן. אך כאשר פועלים באמצעות טיפול ACT בשילוב של טיפול מיידנפולנס, מצליחים להזיז את הקיבעון ולו במעט ולכן אפשר ליצור גמישות בקווי החשיבה ובהתייחסות למצבים השונים.

ההכרה של כל ילד על כך שהתפישה שלו בעבר הייתה שגויה, היא לא פשוטה ונדרשת עבודה רבה כדי שהתת מודע שלו יבין זאת כיוון שעד עתה הוא היה בטוח שתפיסת העולם שלו הייתה הנכונה במאה אחוזים.

המטרה של ACT

כל תהליך של שינוי, אינו קורה ביום אחד אלא דרושה המון סבלנות, הבנה ותמיכה רגשית. המטרה היא לקדם תהליכים מקובעים ולהכיר בעובדה שיש לשנות את המוטיבציה כדי לחשוב על אתגרים ועל מטרות ולהצליח להגשים אותם בזכות הגישה החדשה, שבה המציאות האמיתית נוכחת בחייו של הילד.

בעבר הנרטיב של האני היה מכשול להתפתחות תקינה ולהבנה רוחבית של כל מה שקורה לילד, אך כעת כשההבנה ורמת הגמישות היא שונה, יש אפשרות ליצור שינויים מרחיקי לכת בהתנהלות האישית, החברתית והמשפחתית.

הקשיים של הילד

בעבר ילד שלא ידע כיצד להתמודד במצבים שנראו לו בעייתיים, ננעל כיוון שהוא הרגיש קושי ולא ידע כיצד לצאת ממצב זה. הסולם שמגיש לו המטפל מאפשר לו למצוא את הנתיבים כדי לצאת מהסיטואציות הללו. לכן הוא לאט לאט מתרגל עם המטפל את המיומנויות של הקבלה של הדברים כמות שהם, ללא עיוות של המציאות הקיימת.

כאשר הוא מקבל את הדברים ואפילו חלק מהם, פוחת הסיכוי שהוא ייכנס למצבים של חרדה, דיכאון ואף חוסר תפקוד חברתי, כיוון שהוא סוגר את עצמו ואינו פנוי רגשית ליצירת קשר עם חברים בשכבת הגיל שלו. רק כאשר הוא יוצר שינוי בזכות הכלים הטיפוליים, הוא מסוגל ליצור קשר עם חבר אחד בלבד ועם הזמן הוא יכול להרחיב את המעגל החברתי.

המציאות העכשווית

בזכות החיבור לערכים שהוא חלק אינטגרלי של טיפול ייחודי זה, המציאות נראית הרבה יותר טובה, יש הרבה יותר שמחה, הבנה וקבלה וזאת גם בזכות טיפול מיינדפולנס אשר יוצר דרגה גבוהה של קשב לכל מה שקורה מסביב והילד מקשיב לא רק לעצמו. הוא מסנן מחשבות לא נכונות ומתמקד רק בעשייה חיובית ונעימה עבורו וגם עבור הגורמים הנוספים.


תגובות
אין תגובות לפוסט
09.11.2021 | 12:34

קורס עזרה ראשונה הוא מסוג הדברים שיש עליהם קונצנזוס שהם חשובים ויש לבצע אותם. קיימים כמה סוגים של קורסים בתחום זה וזאת על פי הדרגות השונות, מהרמה הראשונית ועד קורס מערים מתקדם.

למידה בקורס עזרה ראשונה

אנשים צעירים אשר סיימו לא מכבר את שירותם הצבאי ולמדו במהלכו קורס של עזרה ראשונה, יכולים להירשם לאופציה של קורס מערים מתקדם וכך להרחיב את רמת הידע שלהם.

לעומת זאת מי שלא למד זאת בצבא או שחלפו ממועד השירות הצבאי שנים רבות, כדאי שיתחיל מהקורס הראשון וכך ירחיב את הידע שלו מקורס לקורס.

אפשרויות למידה

מי שסיים את הקורסים הראשונים נרשם לאפשרות של קורס מערים מתקדם אשר מתקיים במקומות שונים ברחבי הארץ. כדאי לבדוק את מוקדי הפעילות במקומות השונים, זה קורה אחר הצהרים בבתי ספר, מתנ"סים ובמקומות ציבוריים נוספים.

בנוסף לכך יש מקומות עבודה אשר מבינים עד כמה מדובר בנושא חשוב ולכן הם מפנים לכך זמן וכל העובדים לומדים יחד קורס מערים מתקדם, כדי שיהיה להם ידע חשוב זה.

הצורך בידע בעזרה ראשונה

החיים מלאים בהפתעות ואי אפשר לדעת מתי יהיה צורך להעניק לאדם עזרה ראשונה, זה יכול לקרות במקום העבודה, במקרה של תאונת דרכים בדרך לעבודה, ברחוב או בכל מקום אחר. הידע הבסיסי שטבוע אצל כל אדם מאפשר לו לפעול באופן מידי, להפעיל את החושים בשילוב עם הידע ולקדם את המהלכים שבמקרים רבים הם קריטיים וכל דקה חשובה וזאת עד הגעת הצוותים הרפואיים והמכשור שקיים בכל אמבולנס.

תחומי הלימוד

קורס מערים מתקדם מתרכז בתחומי רפואיים רבים החל בפציעות בתאונות דרכים, דרך התקפי לב, אירועים מוחיים, חבלות, הכשה של נחש או עקרב ארסיים ועוד. מדובר בנושאים מרתקים אשר מעניקים ללומדים את מלוא המעטפת באופן מעמיק ומאד יסודי. המידע כולל את אופן השימוש במכשור חדשני, באביזרים ובתרופות שהן אקוטיות במצבים מסוימים.

אם אתה רוצה להעשיר את הידע שלך, אתה מוזמן להצטרף לאחד הקורסים הבאים שלנו, השאר כאן את פרטיך ונשוחח אתך בהקדם.


תגובות
אין תגובות לפוסט

בעקבות מחקרים שנערכו בשנים האחרונות, התברר שהנושא של טיפול פסיכותרפי לילדים המבוסס על טיפולים שבוצעו בהצלחה בקבוצות גיל שונות, הוא הטיפול האפקטיבי ביותר לצורך פתרון בעיות שונות הקשורות בהתנהגות ובבעיות נפשיות שונות.

מהו טיפול פסיכותרפי / CBT ?

טיפול פסיכותרפי לילדים מבוסס על שיטת CBT אשר מצליחה באמצעות גישה קוגניטיבית לסייע למטופלים באמצעות טיפול של אחד על אחד. אנשי מקצוע שלמדו זאת לאורך שנים ומבצעים טיפול זה הלכה למעשה בקבוצות גיל שונות, הגיעו להישגים משמעותיים אשר יצרו מהפך באיכות חייהם של מטופלים רבים.

המוטו בגישה טיפולית זו היא התמקדות בהווה וברצונותיו של המטופל כאן ועכשיו. אין ספק שלעבר יש השפעה רבה על מה שקורה בהווה אך המגמה היא ליצור שינוי חיובי, על ידי דפוסי חשיבה חדשים אשר מטפל CBT מדבר עליהם עם המטופל ולאט לאט מסביר לו את היתרונות הרבים ששינוי הפאזה יצור עבורו בהווה וגם בעתיד.

ההסברים נועדו כדי לשכנע את המטופל באמצעות טכניקות חדשניות ומתוחכמות כי כאשר הוא יפתח דרך חדשה מסלולים רבים ייפתחו בפניו. כך הוא יוכל להתגבר על מצבים רבים, שהם כרגע מכשולים עבורו.

האופציות האפשריות לטיפול פסיכותרפי לילידם

פסיכותרפיסט הוא בעל הידע המקצועי לטפל בנושאים שמפריעים מאד בחיי היום של ילדים ומבוגרים. אצל רבים מהם הדבר נובע ממצבים שבהם הם אינם שבעי רצון ממערכות יחסים קיימות עם ההורים, בני המשפחה, חברים ולעיתים גם עם עצמם. אף על פי שהמצבים אינם נוחים עבורם, הם אינם יודעים מה לעשות כדי ליצור שינוי כלשהו.

כמו כן טיפול פסיכותרפי מסייע במצבים של חרדה ודיכאון אשר נובעים מסיבות שונות כמו מתחים, לחצים, קושי בהשתלבות בחברתם של ילדים או של בוגרים, פחדים שחלקם בלתי מוסברים. קיימים גם מצבים מיוחדים של חרדת בחינות בגיל בוגר שאינם מאפשרים לילדים לסיים את המבחן ולכן הם זקוקים להארכת זמן, או לחלופין לבחינה בעל פה במקום לבחינה בכתב.

אנשים מבוגרים סובלים לא אחת מחרדה ומדיכאון עקב חוסר שביעות רצון מחייהם, הם רואים דברים לא אחת בדרך מעוותת וקשה להם מאד להתגבר על כך. בחלק מהמקרים הם נעזרים בתרופות, אחרים מסתגרים בביתם ואינם מקיימים קשרים עם הסובבים אותם ולאט לאט הדיכאון רק מעמיק.

לכן קיימת חשיבות רבה לטפל בנושא זה ללא דיחוי. רק טיפול מקצועי שיוליך אותם צעד אחר צעד אל ההבנה, יכול לסייע להם לצאת מהמצבים הקשים הללו.

בעיות התנהגותיות אצל ילדים

טיפול פסיכותרפי שמתבצע על ידי מטפלים מומחים בתחום ה CBT מגיע להצלחות גדולות מאד בקרב ילדים שיש להם בעיות התנהגותיות שונות עקב בעיות כמו קשב וריכוז, טראומות, בדידות, קושי במימוש הפוטנציאל ועוד.

מטפל מקצועי אשר מקיים שיחות מובנות עם כל אחד מהילדים הללו בנפרד, מוצא די מהר את הסיבות לכשלים שבעקבותיהם הם מגיעים למצבים הללו. כאשר מוקד הבעיה ברור, אפשר למצוא את הדרכים הנכונות לחשיבה נכונה של המטופל, כדי שישנה את קו החשיבה שלו.

המסלולים החדשים של טיפול פסיכותרפי מעניקים למטופל את היכולת להתמודד עם המצבים הקשים שאליו הוא נקלע וגם לצאת מהם בראש מורם.

המטופל מפחית לאט לאט את העומס הרגשי שישב עליו, המחשבות הטורדניות יפחתו עם הזמן והוא יתחיל לפתח מערכות יחסים איכותיות, בהתחלה עם חבר אחד אחד ובהמשך הוא גם יגדיל את מעגל החברים שלו.

טיפול מסוג זה דורש סבלנות רבה ואמונה בדרך המקצועית, שמראה ברוב המקרים את ההצלחות שלה בקרב מטופלים רבים שנהנים מדרך חדשה.


תגובות
אין תגובות לפוסט

ילדים שמגיעים לכיתה א' בדרך כלל מכירים ומבינים את ההתנהלות אשר על פיה הם מגיעים בכל בוקר לבית הספר כדי ללמוד ולשחק בהפסקות עם החברים ובתום יום הלימודים, ההורים אוספים אותם מבית הספר.

סדר היום של הילדים

זהו המשך טבעי לתקופה שבה הם היו בגני הילדים השונים. גם שם הם באו בכל יום לגן הילדים כדי לשחק ולהשתעשע ובתום כל יום פעילות, ההורים הגיעו לאסוף אותם.

למרות זאת בכל תחילת שנת לימודים ולעיתים גם באמצע השנה יהיו מקרים של חרדת נטישה אצל ילדים. אם מדובר בפעולות מינוריות שהן הגיוניות וטבעיות, ההורים והצוות החינוכי מתמודדים עם התופעה ולאט לאט תוך הסברים והמון חום ואהבה, הדברים מסתדרים.

חרדת נטישה אצל ילדים שאינה משתחררת

יש מקרים שבהם חרדת נטישה אצל ילדים נותרת בעינה כחודש לאחר תחילת שנת הלימודים בבית הספר ואין כל שיפור בהתנהלות של הילד הספציפי. לנוכח זאת יש לבצע כמה פעולות ממוקדות כדי לראות ממה נובעת הבעיה ואיך אפשר לסייע לילד כדי להתגבר על התחושות הקשות.

בשלב ראשון בוחנים אם יש לילד בעיות של קשב וריכוז, אם אכן יש בעיה כזו מתחילים טיפול בה כדי שהדבר יסייע גם בנושא חרדת נטישה אצל ילדים. אך אם אין בעיה מסוג זה עולים שלב ובוחנים אם יש בעיה של PDD כדי לטפל גם בה.

טיפול אינדיבידואלי בכל ילד

כאשר נוצרת חרדת נטישה אצל ילדים, קיימת חשיבות רבה לטפל בעניין זה מהר ככל האפשר כדי שהילד ייהנה מהחוויה הלימודית והחברתית בבית הספר. בנוסף לכך קיים חשש שהילדים ינצלו את מצבו ולכן הטיפול הוא בדרך כלל מהיר וחיוני.

הטיפול מתבצע על ידי פסיכותרפיסטים או פסיכולוגים בעלי ידע מקיף ומעמיק בתחום זה. הם מקשיבים לקו החשיבה של הילד, נכנסים לעולמו כדי להבין אותו ולמצוא את הדרכים הנכונות ביותר כדי לסייע לו. בשלבים הראשונים הם יוצרים אמון של הילד בהם ובהליך שהם יבצעו יחד. לאחר מכן הם מבצעים בכל מפגש תהליכים עבור שלוות הנפש, שכוללים תרגילי הרפיה והגברת הביטחון העצמי.

בשלב השני הם מטפלים בחרדת הנטישה שמפריעה ליצירת התהליכים הנורמטיביים בכל משפחה של לימודים בבוקר במוסדות החינוך ומפגש משפחתי אחר הצהרים. הילד צריך להאמין לעובדה שבאורח חיים זה, ההורים או בני משפחה אחרים אינם נוטשים אותו אלא משאירים אותו בידיהם הנאמנות של המורים וצוות הניהול ובתום הלימודים הם ייפגשו שוב עם המון אהבה.

כמות הטיפולים היא על פי הצורך של כל ילד. יש מקרים שבהם מספיק לבצע כמה טיפולים בודדים ויש גם מקרים אחרים שבהם סבב הטיפולים הוא ארוך יותר. אך ברוב המקרים הילד מפנים זאת ולכן החרדה פוחתת באופן משמעותי והוא חוזר לספסל הלימודים.


תגובות
אין תגובות לפוסט

באופן טבעי ילדים קשורים מאד להוריהם והם מעוניינים להימצא איתם כל הזמן. חרדת נטישה מינורית היא הליך טבעי כשילדים קטנים אמורים להיפרד מהוריהם ולהישאר כמה שעות במשפחתון, או בגן הילדים.

חרדת נטישה של ילדים קטנים

ברוב המקרים הילדים בוכים כאשר לראשונה בחייהם הם אמורים לשהות עם אנשים זרים ולא במקום המוכר והאהוב עליהם. ברוב המקרים עם הזמן הם מתרגלים ומסתגלים לכך, כיוון שהם מקבלים יחס חם ואוהב, מזון, שתייה ומקום נעים לשינה.

עם זאת בשנת הלימודים שלאחר מכן, ההסתגלות עלולה להיות קשה שוב כיוון שמדובר שוב במקום חדש, צוות חדש וילדים שהם לא מוכרים. ככל שהילדים גדולים ובוגרים יותר, תהליך זה הוא קל יותר והילדים מבינים איך מתמודדים עם חרדת נטישה, ברור להם שהם נמצאים במקום החדש פרק זמן מסוים של כמה שעות, משחקים, אוכלים וישנים ובסוף היום ההורים האהובים מגיעים לקחת אותם.

תהליך הבכי וההסתגלות נמשך ימים או כמה שבועות בודדים ובסופו של דבר ברוב המקרים, הילד מגיע עם חיוך בכל בוקר למקום שנעים לו לשהות בו ולשחק עם חבריו.

חרדת נטישה שאורכת זמן רב בגיל בית הספר

כאשר חרדת נטישה אורכת כארבעה שבועות, היא מעבר לזמן הנורמטיבי ולכן יש לטפל בה בדרכים אחרות. הדבר מעיד על כך שאין ביטחון במערכת היחסים, הדברים שמתרחשים ביום יום מפחידים ילד זה, הוא נלחץ ולכן המסקנה היא שיש הפרעה מסוימת שיש לטפל בה.

בשלב ראשון בודקים אם מדובר בהפרעה הנובעת מבעיית קשב וריכוז או בעיית PDD. אם שוללים זאת, מטפלים במצוקה התפקודית או בקושי הלימודי. במקרים קיצוניים הילד אף מסרב להגיע לבית הספר ולכן נדרש טיפול מהיר.

טיפול CBT להתמודדות עם חרדת נטישה

הטיפול הרווח והמוצלח הוא באמצעות שיטת CBT. זוהי שיטה קוגניטיבית התנהגותית אשר משלבת טיפול רגשי, פסיכותרפיה וטיפול דינמי של צוות פסיכולוגים אשר מטפל ייעודית בנושא רגיש זה. ברוב המקרים הטיפול הוא קצר ומבוצע על פי פרוטוקולים של מחקרים שהוכחו כיעילים.

אופן הטיפול בילד הספציפי נקבע על ידי הסימפטומים ההתנהגותיים של ההפרעה שלו, בהתערבות טיפולית תוך ייעוץ והכוונה.

המגמה של המטפלים היא להעניק ייעוץ פרטני לכל ילד באופן רגוע, תוך הקשבה לרחשי ליבו וכך למצוא עבורו דרכים לטיפול בחרדת נטישה.

בשלבים הראשונים מעניקים לילדים הסברים, תוך ביצוע הרפיה והרגעת הנושא כדי להעניק להם ביטחון מלא לאורך כל הדרך.

תכנון הפרידה מהילד בכל בוקר

כדי ליצור טיפול אפקטיבי, המטפל המוסמך יוצר עם הילד את תכנון הפרידה בכל בוקר. מה קודם למה, מהם השלבים, מהו התהליך באופן מפורט. כך מחזקים אצל הילד את ההבנה שאין מדובר בנטישה אלא במהלך נורמטיבי של הגעה לבית הספר לצורך לימודים של כמה שעות ובתום הלימודים הוא חוזר באופן רוטיני הביתה.


תגובות
אין תגובות לפוסט

למעלה